2024-03-29T08:37:15Z
https://nagoya.repo.nii.ac.jp/oai
oai:nagoya.repo.nii.ac.jp:00015864
2023-01-16T04:12:19Z
748:749:750:1492
大学における研究アドミニストレーション職の専門性と能力開発
Research Administration at Universities: Expertise and Professional Development
齋藤, 芳子
SAITOH, Yoshiko
open access
研究アドミニストレーションの専門職を養成する文部科学省の事業が、日本の大学で進められている。当該専門職が必要となった背景には、研究ファンディングシステムの変容や、大学の財務経営上の必要、各種の評価ならびに相次ぐ研究不正への対応が求められる状況を指摘することができる。日本の大学においては、概ね2000年以降に該当する専門部署の設置がみられ、科学技術基本計画等で当該業務や専門職の必要性が取り上げられたのち、2011年の文部科学省による養成事業によって専門職の導入が一気に進んだ。他方、海外の大学では、日本に先駆けて研究アドミニストレーション専門部署や専門職が出現した。さらに、専門職団体が組織されて、専門的知識や技能の抽出と職能認定や能力開発の実績がある。日本の大学における今後の研究アドミニストレーション専門職の養成にあたっては、研究者のマインドや研究活動の特性にも鑑み、(1)まずモデルとなる成功事例をつくることに注力する、(2)研究費獲得だけを目標にしない、(3)ポスドクの受け皿として意識しすぎないことが望ましい。研究の当事者範囲が拓かれてゆくことは、大学における研究の健全な発展に寄与するであろう。
Several Japanese universities now integrate University Research Administrators (URA). The field of research administration has garnered attention due to changes in the research funding system, financial requirements of universities for funding approval, newly-implemented research evaluations, and recent cases of research misconduct that have resulted in calls for appropriate responses from academic institutions. Establishment of research administration departments in Japanese universities began in around 2000, with subsequent acknowledgement of the importance of research administration and administrators in Japanese policy documents. URA numbers increased with the 2011 launch of URA programs. As a precedent to Japan’s action, other nations’ institutions introduced URA programs. Professional associations have been established to define the required expertise, certify professionals, and develop personnel. The nature of research and researcher mindset dictate further URA development in Japan along these lines: (1) establishing successful models should be prioritized, (2) research administration’s purpose should not be limited to securing funding, and (3) URA positions must avoid being overly perceived as alternative post-doctorate careers. These guidelines can expand the role of stakeholders in the research process for extensive development of university research.
名古屋大学高等教育研究センター
2013-03
jpn
departmental bulletin paper
VoR
https://doi.org/10.18999/njhe.13.37
http://hdl.handle.net/2237/17891
https://nagoya.repo.nii.ac.jp/records/15864
10.18999/njhe.13.37
1348-2459
名古屋高等教育研究
13
37
51
https://nagoya.repo.nii.ac.jp/record/15864/files/13.pdf
application/pdf
480.9 kB
2018-02-20