2024-03-29T10:59:54Z
https://nagoya.repo.nii.ac.jp/oai
oai:nagoya.repo.nii.ac.jp:00025642
2023-01-16T04:08:34Z
748:749:750:2070
ビデオ教材等を利用しない反転授業でも学習効果があるのか? : 貧乏人の反転授業の評価と考察
Do We Achieve Teaching and Learning Effectiveness in a Flipped Classroom without Video Lectures? : Evaluation of a “Poor Man’s Flipped Classroom”
山里, 敬也
YAMAZATO, Takaya
open access
本稿では、筆者が実践している「貧乏人の反転授業(poorman’s flipped class)」について、その評価と私見を述べる。具体的には、2015年度および2016年度に実施した授業について、学習効果があるのか無いのか、についての評価および考察を行い、筆者の所感を述べる。結論を述べると、学習効果が期待できる点については間違いないであろう。とりわけ、事前学習をしっかりとやってくる学生については、著しい学習効果が期待できる。一方で、反転学習の鍵を握る時間外学習を向上させる仕組み、および、時間外学習における学習内容を把握する仕組みについては、未だ試行錯誤を行っている。ICTを活用したシステム利用を採用しないと難しいのでは無いか、と感じ始めている。
This report evaluates active learning techniques employed by the author in a so-called “poor man’s flipped classroom.” Different from a flipped classroom that provides video lectures, students self-learned outside of school hours using a textbook and references in the poor man’s flipped classroom. A challenge is achieving equivalent teaching and learning effectiveness with this active learning pedagogical method. This report estimates lectures given by the author in 2015 and 2016. As a result, the flipped classroom shows positive impact on students’ learning effects, especially for students who work hard on advance preparation. Self-learning outside school hours is often viewed as the critical element in the flipped classroom. However, enhancing self-learning performance is difficult without the aid of information systems.
名古屋大学高等教育研究センター
2018-03
jpn
departmental bulletin paper
VoR
https://doi.org/10.18999/njhe.18.267
http://hdl.handle.net/2237/00027854
https://nagoya.repo.nii.ac.jp/records/25642
10.18999/njhe.18.267
1348-2459
名古屋高等教育研究
18
267
279
https://nagoya.repo.nii.ac.jp/record/25642/files/14.pdf
application/pdf
1.3 MB
2018-04-09