2024-03-29T07:36:42Z
https://nagoya.repo.nii.ac.jp/oai
oai:nagoya.repo.nii.ac.jp:00006953
2023-01-16T03:52:23Z
320:321:322
STUDY ON STRAIN RATE EFFECT AND PERFORMANCE EXAMINATION OF STEEL BRIDGE GUARD FENCES SUBJECTED TO VEHICLE COLLISION
車両衝突を受ける橋梁用鋼製防護柵の材料ひずみ速度効果と性能照査に関する研究
伊藤, 義人
18567
ITOH, Yoshito
18568
劉, 斌
18569
LIU, Bin
18570
宇佐見, 康一
18571
USAMI, Koichi
18572
草間, 竜一
18573
KUSAMA, Ryuichi
18574
貝沼, 重信
18575
KAINUMA, Shigenobu
18576
steel bridge guard fence
vehicle collision
numerical analysis
strain rate effect
performance-based design
平成11年に制定された防護柵の設置基準では性能照査設計法が導入され、性能照査には原則として実車衝突実験が規定されている。実車衝突実験は膨大な時間と費用を必要とするため、性能照査型設計をより有効に活用するためには実車衝突を精度良く再現できる解析モデルの開発が不可欠である。本研究では橋梁用鋼製防護柵を対象として、使用材料のSS400鋼板とSIK400鋼管に対してひずみ速度効果を動的引張試験によって明らかにし、ひずみ速度効果や、残留応力および摩擦などの各因子が車両衝突時の防護柵と車両の挙動に与える影響を検討し、精度の良い車両衝突数値解析モデルを作成した。実車衝突実験結果と比較して性能照査を行い、数値解析が実車衝突実験を補完する手法として有効であることを示した。
A new code for the design of the guard fence performances was implemented and issued in April 1999 in Japan. In the new code, the full-scale experiment for checking the performances of guard fences is required in the determination of the structure of the guard fence. However, it is very difficult to test the performance of full-scale guard fences in the field for the parametric examination because of the huge time and cost consumption. In this study, the numerical analysis under the simulated condition of the truck-to-fence crash have been carried out for the steel bridge fence. Firstly, the tensile coupon experiment is conducted to determine the stress -strain relationship and the strain rate effect of materials. Secondly, the analytical results are compared with the field experimental results. Finally, The results of analysis are used for checking the performances of guard fences.
journal article
土木学会
2004-04
application/pdf
土木学会論文集
I-67
759
337
353
http://hdl.handle.net/2237/8621
0289-7806
https://nagoya.repo.nii.ac.jp/record/6953/files/v759_p337-353.pdf
jpn
土木編集第07010号