2024-03-29T08:03:13Z
https://nagoya.repo.nii.ac.jp/oai
oai:nagoya.repo.nii.ac.jp:00024990
2023-01-30T06:18:49Z
326:521:776:2048
Development of a Chinese lexical knowledge test : Evaluation by data from native Japanese speakers learning Chinese at the HSK3 level
中国語語彙能力テストの開発 : HSK三級レベルの日本人中国語学習者のデータによる評価
張, 婧禕
74472
玉岡, 賀津雄
74473
勝川, 裕子
74474
Zhang, Jingyi
74475
Tamaoka, Katsuo
74476
Katsukawa, Yuko
74477
中国語語彙能力テスト
中国語教育
HSK三級
日本人中国語学習者
項目応答理論
信頼性
項目困難度
項目実質選択肢数
項目弁別力
Chinese lexical knowledge test
Chinese language education
HSK3
native Japanese speakers learning Chinese
Item Response Theory
reliability
item difficulty
actual equivalent number of options
item discrimination power
2017-12-25
中国語の語彙能力を測定するためのテストの開発を目的として,HSK三級レベルの日本人中国語学習者にテストを実施し,その結果および評価を報告した。この語彙テストは,名詞,動詞,形容詞および副詞の4つの下位分類から構成されている。HSK三級に準ずる語彙表から各下位分類のテスト問題のターゲット語を12語ずつ抽出し,合計48語とした。これら48語を使用頻度の高低で統制し,四者択一形式の48問を設けた。この語彙テストを42名のHSK三級相当の日本人中国語学習者を対象に実施した。その結果,得点は20点から45点まで分布し,平均は33.36点,標準偏差は5.69点であった。クロンバックの信頼度係数(α=0.80)は非常に高く,信頼性は高かった。さらに,テストの各項目について,項目応答理論に基づいて,項目困難度,項目実質選択肢数,項目弁別力の3つの指標を計算した。これらの指標からも,この語彙能力テストの信頼性が高く,実用的であると判断された。この中国語語彙能力テストが,今後,中国語教育において活用されることを期待する。
The present study aims to develop a comprehensive Chinese lexical knowledge test for learners of Chinese and evaluate its reliability based on the data collected from native Japanese speakers learning Chinese at the HSK3 level of the Chinese language proficiency test. This Chinese lexical knowledge test used 48 target words selected from the HSK3 vocabulary list and consisted of four sub-categories: Namely, nouns, verbs, adjectives, and adverbs. Each category had 12 target words which were further divided into two groups of six based on word frequency. This test used a multiple-choice question style, selecting one correct answer out of four possible choices. The test was administered to 42 native Japanese speakers learning Chinese at the HSK3 level. The scores of the 42 learners (maximum of 48 points) ranged from 20 to 45 points with an average of 33.36 and a standard deviation of 5.69 points. The reliability index revealed a Cronbach's coefficient alpha (α) of 0.80, which indicated a very high reliability for the test. The current study also evaluated each item from the test using (1) item difficulty, (2) actual equivalent number of options, and (3) item discrimination power, which also supported the test as an excellent inventory for evaluating Chinese lexical knowledge of native Japanese speakers learning Chinese as a foreign language. In conclusion, this test was found to be a highly reliable measurement for Chinese lexical knowledge.
departmental bulletin paper
名古屋大学言語文化研究会
2017-12-25
ことばの科学
31
21
37
http://www.lang.nagoya-u.ac.jp/bugai/kokugen/nichigen/0-kyouiku/research/kotoba.html
http://hdl.handle.net/2237/27214
1345-6156
jpn
http://www.lang.nagoya-u.ac.jp/bugai/kokugen/nichigen/0-kyouiku/research/kotoba.html