@article{oai:nagoya.repo.nii.ac.jp:00011612, author = {川浦, 佐知子 and KAWAURA, Sachiko}, journal = {名古屋高等教育研究}, month = {Apr}, note = {本稿は、宇宙の開闢から現在に至るまでをひとつながりの物語として教授する宇宙論の授業実践の検討を通して、文理横断型教育の一つの在り方を提示するものである。具体的には、人文・社会科学系学生への科学教育における「ナラティブ思考」の実践を通して、出来事の連なりに意味を見出しつつ宇宙・惑星・生命の歴史を学ぶことの意義を、①知識の統合と「意味」の創出、②「相対性」、「関係性」の理解、③認識の拡大とメタコンテクストの構築、という観点から論じる。その上で、人文・社会科学系学生への科学教育における強調点を、①パラダイム、及びパラダイム・シフトの理解、②科学的発見のディテールの理解を通しての倫理・価値観の再発見、③スキーマテックな理解を促す「ナラティブ思考」の実践による視座の確立と定め、それぞれの点について学生のフィードバックを交えて検討する。学生のフィードバックからは、「宇宙」という文脈を自身の意識の射程に置くことで、世界―知識―自己の関連性の再構築、倫理・価値観の明確化がなされている様が窺える。, This paper explores possible ways to use “story” in the education of science, specifically in an undergraduate cosmology course for non-science majors that covers time spanning from the beginning of the universe to present time. With respect to J. S. Bruner’s “narrative knowing,” which emphasizes schematic understanding of specifics, this paper identifies the significance in learning the history of the universe, solar system, and life as a coherent story by: 1) integrating knowledge that was previously divided among fields and generating meanings in scientific discoveries, 2) establishing perspectives that respect “relativity” and deepening the understanding of interrelatedness among existences, and 3)expanding cognitive contexts and developing a meta context that generates more options in the interpretation of surrounding realities. This paper suggests that focal points in the education of science for non-science majors include: 1) understanding of “paradigms” and thesystem of paradigm shifts, 2) rediscovering their own ethics and value systems through understanding details of scientific findings, and 3) establishing perspectives that enable individuals to place their understanding of scientific findings in meaningful contexts. Thefeedback from students reflects the fact that the practice of narrative knowing in the education of science encourages them to reestablishconnections among “worldview,” “knowledge,” and “self,” thereby clarifying their own ethics and values}, pages = {5--22}, title = {科学教育とストーリー : 宇宙論学習におけるナラティブ思考の実践}, volume = {10}, year = {2010} }