@article{oai:nagoya.repo.nii.ac.jp:00011616, author = {川勝, 博 and KAWAKATSU, Hiroshi}, journal = {名古屋高等教育研究}, month = {Apr}, note = {科学技術者になりたいと考えている若者の率が減少している。私たちは若者に、次の時代の科学技術社会への展望を効果的に示しえていない。人類は、いま時代の転換期にさしかかっている。有限の地球に無限の生産力の拡大はない。20世紀の大量生産大量消費の社会は、21世紀には持続可能な科学技術社会に変わる。この認識によると、大学レベルの科学基礎教育の改革を模索する視点は、結局次の3つに集約される。(1)専門家は、科学の基礎学力の向上が必要である。21世紀は基礎からの新しい科学・技術の創造の時代である。(2)専門家の市民との対話能力は育てるべき科学の基礎学力である。市民との対話によって新しい科学・技術が生まれる。(3)市民が科学の基礎を学ぶのは、自らの人権のためである。 これらの基礎科学教育改革の視点を、諸外国と名城大学の様々な取り組みを例に論じる。, The number of young people who want to work with technology is decreasing. We cannot effectively show young people future perspectives on science and technology society. We now face a turning point in modern civilization. The Earth cannot keep infinite productivity. The mass production and massconsumption society of the 20th century will be changed into a sustainable development society for the 21th century. People who are aware of need for sustainability have begun basic science study reforms. Their points are summarized as following.(1) Science and technology experts should be progressed with his basic professional ability, as science and technology in the 21th century demands the creativity of experts with basicnew science knowledge.(2) Science and technology experts should try to improve at communicating with ordinary citizens. Many new science and technology ideas and demands will be enhanced through dialogue with ordinary citizens.(3) It is a human right in democratic societies for ordinary citizens to study basic science. These points are discussed with regard to practices at the Meijo University as well as foreign universities.}, pages = {77--94}, title = {大学における科学基礎教育改革の視点}, volume = {10}, year = {2010} }