@article{oai:nagoya.repo.nii.ac.jp:00011621, author = {松下, 晴彦 and MATSUSHITA, Haruhiko}, journal = {名古屋高等教育研究}, month = {Apr}, note = {本稿の目的は、わが国で最初に立ち上げられた「教育マネジメントコース(授与される学位は博士(教育)、Ed.D.)」を中心にその意義と可能性について考察する点にある。その際、第一に、現在の博士課程をめぐるわが国の大学院政策がおかれている状況、特に「定員充足」と「博士取得者の就職難」などの課題から、見直しの時期にあることについてこれを批判的に概観する。第二に、名古屋大学に設置された日本で最初の試み「教育マネジメントコース」の設置の背景と経緯、現状について、大学院重点化、高度専門職業人養成コースの設置、これらのもたらした影響などの観点から紹介する。第三に、今後、わが国の大学院政策は機能別分化と組織の見直しの方向へ「誘導」されると予想されるが、混迷と迷走を極める現代の高等教育政策のみならず、教育政策一般に多くの難題をかかえる現況では、なお一層、「教育マネジメント」プログラムの拡充と人材養成の必要性が認識されていくべきであることを確認する。, In 2006, the first Ed.D. program in Japan was launched at the Graduate School of Education and Human Development at Nagoya University. The purpose of this paper is to present the currentissues surrounding doctorate programs and to explore the future tasks and possibilities of Ed.D. programs in research universities. Since the 1990s, graduate programs in Japan have been quantitatively expanding as a result of the government policy of prioritizing graduate schools. In 2003, professional graduate schoolswere introduced to train professionals with advanced specialized skills. Although higher education reforms seem to have met the various demands of people and society, they have also invited several serious issues such as unemployed graduates with doctoral degrees, and the failure to satisfy student quotas. Facing these issues, higher education policies are expected to shift from the quantitative expansion of graduate programs to their qualitative differentiations. Based on the current situation, Ed.D. programs are anticipated to satisfy the needs of further research on educational policies and to cultivate new types of human resources with advanced andsophisticated research minds that can be used as educational leaders in every sector of society.}, pages = {181--197}, title = {研究大学におけるEd.D.プログラムの意義 : 名古屋大学「教育マネジメント」の事例}, volume = {10}, year = {2010} }