@article{oai:nagoya.repo.nii.ac.jp:00011622, author = {PAIVANDI, Saeed and ぺヴァンディ, サイード}, journal = {名古屋高等教育研究}, month = {Apr}, note = {This paper presents the main results of a survey on the experiences of apprentice teachers in French universities. Apprentice teachers are selected from among the best students enrolled in a thesis by the Centers for Initiation to Higher Education (CIES) for teaching after pedagogical university training. The CIES plan has been the first effort to introduce, at the national level, faculty development in French higher education in 20 years. A nationwide survey was conducted on 3327 apprentice teachers engaged in 84 universities in 2001. This paper analyzes the experiences of apprentice teachers and their contact with academic life as new teachers. The survey results showed that the apprentice teachers’ experiences were often shaped by four major challenges: the balance and tension between research and teaching, teaching practices andtraining experience, individual ties with lecturers and the collective life of their department, and relationships and social interactions with students. These challenges often caused tense situations but also helped the apprentice teachers to become familiar with the inner workings of the academic profession, and to be involved in the construction of a professional identity., 本稿の目的は、フランスの大学で実施されている大学教員養成制度 「モニター制度」)に関する調査結果を紹介することである。この制度は、高等教育教員入門センター(CIES)が博士課程在籍者の中から優秀な学生を選抜し、大学教育の一部を担当させるというものである。彼らは「モニター」と呼ばれる。この取組は、過去20 年間フランス高等教育が全国レベルで行った事実上最初のファカルティ・ディベロップメントであった。この制度に関する最初の全国調査は、2001 年に84 大学のモニター3,327 人に対して行われた。 本稿では、モニターが初心者として、モニターがアカデミック社会と接触した経験について分析した。彼らは、主に以下の経験から多くを学んでいる。すなわち、①研究と教育、②教育実践と訓練経験、③教職員との個人的関係と所属組織における集団生活、④学生との教育的関係と社会的な相互関係の4項目である。彼らにとって、この経験はしばしば緊張を要するものではあったが、同時に大学教員職に親しんだり、職業アイデンティティ構築のプロセスに誘ったりするものであった。}, pages = {199--216}, title = {Becoming a Teacher in University: The First Experiences of Faculty Development in France}, volume = {10}, year = {2010} }