@article{oai:nagoya.repo.nii.ac.jp:00011624, author = {陳, 曦 and CHEN, Xi}, journal = {名古屋高等教育研究}, month = {Apr}, note = {本稿の目的は、中国における専門職学位の発展現状を明らかにし、アメリカのそれを参考に、中国における専門職学位の制度上の課題を探り、そして、専門職学位の発展趨勢、更には中国大学院の拡大構造を推測してみることである。 専門職学位は1990 年代の初めに中国で正式に学位の一種類としての地位を得た。近年、中国の大学院の拡大につれ、専門職学位の入学者数も大きく増大してきた。現在、専門職学位の入学者は大学院生全体の29.2%を占め、そのうちの75.5%が社会人学生で、中国大学院教育の構造に大きな変化を及ぼしている。高等教育の規模拡大を背景に、学術学位を取得した者の就職難が次第に浮上し、一方、実用型の高度専門的人材が不足している。先進国のアメリカの高等教育供給市場を見ると、大学院教育、とりわけ修士レベルでは、学術学位教育より専門職学位教育が圧倒的に多いことが分かる。本稿はこうした事情を踏まえ、アメリカのそれを参考に、中国における専門職学位の発展趨勢を推測し、今後の中国大学院教育の構造に示唆を与えたい。, Postgraduate education for professional degrees was established in China during the 1990s. With the expansion of graduate schools, the number of students who want to get professional degrees is also increasing. Now, they shared about 30% in all graduate students, and most of them are on-job students. This situation has lead to manycrucial changes to postgraduate education in China. However, it is now very difficult for graduate students who have an academic degree to find jobs, and at the same time, the professional human resource of urgent shortage is so necessary for the society. And if we compare professional degree programs in U.S.A, as there is moreneeds for professional human resource, we will find most of the degrees in graduate school are professional degrees. This paper presents the conditions of postgraduate education of professional degrees in China, and discusses the main issues in itssystem, in order to clarify the expansion mechanism of graduate school in the future.}, pages = {237--251}, title = {中国における専門職学位の動向}, volume = {10}, year = {2010} }