@article{oai:nagoya.repo.nii.ac.jp:00013499, author = {木村, 晋一 and 松原, 茂樹 and 河口, 信夫 and 山口, 由紀子 and 稲垣, 康善 and KIMURA, Shinichi and MATSUBARA, Shigeki and KAWAGUCHI, Nobuo and YAMAGUCHI, Yukiko and INAGAKI, Yasuyoshi}, issue = {10}, journal = {情報処理学会研究報告}, month = {Feb}, note = {音声対話システムがユーザとの間で自然なインタラクションを遂行するために,ユーザの発話を正しく理解する必要がある.本論文では,事例に基づきユーザ発話の意図を推定する手法を提案する.本手法では,発話意図を表すタグが各発話に付与された意図タグ付きコーパスを使用する.入力発話とコーパス中の発話との類似度を計算し,類似度が最大の発話に付与された意図を入力発話の意図とする.発話間の類似度は各発話の形態素と係り受けの一致度にしたがって決定し,対話履歴を用いてそれを重み付ける.意図タグ付きコーパスを用いて意図推定実験を行った結果,68.9%の正解率を得た.また,本推定手法に基づき音声対話レストラン検索システムを作成し,動作実験を行った., This paper proposes a method of speech intention understanding based on the dialogue examples. In the method, a spoken dialogue corpus with intention tags is used, and the intention of each input utterance is regarded as that of the utterance to which it is the most similar in the corpus. The degree of similarity is calculated based on the degree of the correspondence in morphemes and Japanese dependency relations between utterances, and it is weighted by the dialogue context information. An experiment using an in-car speech corpus : CIAIR-HCC has shown 68.9% accuracy. And we constructed a restaurant search task-oriented spoken dialogue system based on the method, and we have confirmed the feasibility of the system., 情報処理学会研究報告ヒューマンインタフェース研究会報告;2002-HI-97-20 情報処理学会研究報告音声言語情報処理;2002-SLP-40-20}, pages = {115--120}, title = {車内音声対話システムのための事例に基づく発話意図推定}, volume = {2002}, year = {2002} }