@article{oai:nagoya.repo.nii.ac.jp:00014497, author = {中井, 俊樹 and NAKAI, Toshiki}, journal = {名古屋高等教育研究}, month = {Mar}, note = {本稿の目的は、オーストラリア学習教授カウンシルの公募型リーダーシッププログラムに採択された43 件のプロジェクトから、大学教育改革のリーダーシップの主体がどのように捉えられているのかを明らかにすることである。同プログラムでは、大学の中のさまざまな者のリーダーシップに焦点をあてたプロジェクトが実施されている。リーダーシップが必要とされる環境、リーダーシップの主体、リーダーシップ開発の目的と方法などにおいて多様なリーダーシップを対象としたプロジェクトが展開されている。とりわけ上位の役職者以外の者のリーダーシップに焦点があてたプロジェクトが多い。明確な役職者を対象としたプロジェクトであっても、コーディネーターのように中堅の教員が就く役職者のリーダーシップを対象としたものが大半である。また、分散型リーダーシップのプロジェクトの中には、特定の役職に就かない一般教員のリーダーシップを対象としたものも見られる。多くのプロジェクトにおけるリーダーシップの捉えられ方は、ポスト英雄型リーダーシップと呼ばれるものであり、学長や学部長などの上位の役職者のリーダーシップ、つまり英雄型リーダーシップを重視している日本の大学運営に対して示唆を与えると言える。, This paper profiles key leaders in university reform, analyzing 43 projects funded by the Leadership for Excellence in Learning and Teaching Program of the Australian Learning and Teaching Council. Each project focuses on diverse aspects of leadership in university education reform. While few focus on top level leadership, many projects focus on leadership in middle or lower positions. Several projects seek to improve leadership skills of course coordinators, a position which lecturers can fill. About half of the projects adopt the concept of distributed leadership, which is less formally defined and sometimes focuses on leadership skills of faculty members without any formal positions. Many projects in the program are based on the concept of post-heroic leadership, which is recently discussed in the field of management. On the other hand, recent policy recommendations made to Japanese higher education are based on heroic leadership, where in presidents and deans play more leadership roles in institutions. The case of Australia provides us with different aspects of leadership in university organizations.}, pages = {95--109}, title = {大学教育改革におけるリーダーシップの主体 : オーストラリアの公募型プログラムの事例}, volume = {12}, year = {2012} }