@article{oai:nagoya.repo.nii.ac.jp:00014498, author = {夏目, 達也 and NATSUME, Tatsuya}, journal = {名古屋高等教育研究}, month = {Mar}, note = {本稿の目的は、第1 に、フランスの大学における大学ガバナンスをめぐる政府の施策や各大学のガバナンスの現状を明らかにすること、第2 に、大学ガバナンスを担う主体のマネジメント能力を高めるための研修の現状を明らかにすることである。フランスでは、大学改革が継続的に進む中でも、大学学内のガバナンスに関する改革にはさほど注意が払われてこなかった。2000 年前後から、ガバナンスに対する関心は高まっており、学長評議会は、改革のための諸決定を迅速化するために学長等執行部の権限拡大を主張している。学部からは同僚性に基づくガバナンスを重視する立場から学長らの方針に対する批判もみられる。政府は学長らの立場を支持し、その実現を政策的に支援している。その一環として、執行部向けにマネジメント能力向上のための施策として、研修施設の整備とプログラムの提供を行っている。プログラムは幹部事務職員向けにとどまっており、学長・副学長向けの研修はまだ不十分な状況にある。, The objectives of this article are as follows; 1. To clarify the actual situations surrounding the policies and practices of university government in national universities. 2. To elucidate the actual situations surrounding professional development workshops that are organized by a special training organization. Although the French government has implemented certain reforms for university education since the 1980s, not much attention has been paid to university governance. Moreover, collegial style governance! was regarded as the basic rule of university governance under the laws of higher education in 1968 and 1984, which were promulgated after the students" movement in the 1960s and the left-wing government in the 1980s. Since the 1990s, the French government found it necessary to improve university governance by shifting from the collegial style! to managerial style. This gave the Conference of University Presidents some support, including workshops for developing management skills and knowledge, which are conducted in special training centers run by the Ministry of Education. At the same time, the target students for the workshops are administrative staff, who work alongside presidential teams, not presidents and vice-presidents themselves. Workshops for presidential teams seem to be the challenge for the next stage of reform.}, pages = {111--133}, title = {フランスにおける大学ガバナンス改革と大学執行部向け研修}, volume = {12}, year = {2012} }