@article{oai:nagoya.repo.nii.ac.jp:00014652, author = {入谷, 英司 and IRITANI, Eiji}, journal = {名古屋高等教育研究}, month = {Jan}, note = {名古屋大学の分子化学工学コースは、技術者教育プログラムを準備し、平成13年度にJABEEにより我が国で初めてプログラムが認定された。プログラムでは、アウトカムズを重視し、産業界の要望に応え、また国際的に通用するプロフェッショナルな技術者としての自覚を持つ人材の育成を目的としている。初めに教育目的と教育目標を掲げ、それを達成するためのカリキュラムの設計、シラバスや教育方法の充実、ファカルティ・ディベロップメント、教員の教育貢献度の評価、目標達成度の評価、継続的な教育改善等を実施した。それらは、自己点検書にまとめられるとともに、実地審査により証明された。JABEE認定のための一連の準備を通して、プログラムにおける問題点が浮き彫りになったとともに、教員が研究だけでなく教育にも力を傾注する良い端緒となったと信じる。, The course of chemical engineering in Nagoya University provides a program of engineering education. This program was first accredited in 2001 by JABEE (Japan Accreditation Board for Engineering Education). The outcome has been regarded as most important for the program. The mission of the program is to educate students who will be actively engaged internationally with the responsibility as chemical engineers who meet industry’s needs. In order to attain our educational objectives for the undergraduate program, we have examined the design of the program’s curriculum, preparation of its detailed syllabuses, faculty development, evaluation of the contributions of faculty members to education, assessment of its outcomes, the plans for improvement of the program, etc. Review of self-study report and an on-campus visit are key parts of the accreditation process. Through the process of accreditation, guidance has been provided for improvement of the existing program in engineering education. The importance of not only the research but also the education have been fully recognized by all members.}, pages = {35--44}, title = {JABEEによる技術者教育プログラムの認定}, volume = {3}, year = {2003} }