@article{oai:nagoya.repo.nii.ac.jp:00014693, author = {岡田, 猛 and 難波, 久美子 and OKADA, Takeshi and NAMBA, Kumiko}, journal = {名古屋高等教育研究}, month = {Mar}, note = {本論文では、学部の教養教育レベルでの教育目標として、「広い視野と深い思考に基づいた独自の視点を持った人材を育てること」を設定し、その目標を達成するために著者らがこれまで5年に渡って行ってきた体験型の授業実践を紹介した。この授業実践では、著者らの専門分野である心理学を中心とした学問的知見に基づいて、人が対象を「観る」際のバイアスについて、知覚レベルから認知レベル、社会レベル、文化レベル、歴史レベルまで、段階的に気付かせた。この経験は、学生にとって、暗黙のうちに身につけている自らの「ものの見方」について意識的に考え直す機会となった。本論文では、そのような教育実践の効果や限界、改善の方法などについても考察した。, In this paper, we describe a hands on experience based course for undergraduate students that we have been teaching for the past five years. We believe that one goal of a liberal education is to encourage students to experience various viewpoints and to develop critical thinking skills in order to refine and rationalize their own personal perspectives. In order to achieve this goal, we developed a course that used the observation of people as a means to explore core disciplinary areas of psychology. We developed materials that explored the perceptual, cognitive, social, cultural, and historical biases that people have. With these materials, this course offered students opportunities to reconsider their own frameworks (or ways of seeing) that they naturally acquired as they grew up. We discuss the effects and limitations of this method.}, pages = {21--33}, title = {人間観察のための基礎演習 : 広い視野と深い思考の獲得に向けて}, volume = {5}, year = {2005} }