@article{oai:nagoya.repo.nii.ac.jp:00014695, author = {山里, 敬也 and YAMAZATO, Takaya}, journal = {名古屋高等教育研究}, month = {Mar}, note = {WebCT(Web Course Tools)は、カナダのブリティッシュコロンビア大学で開発されたWebを用いた授業(コースと呼ぶ)の設計、開発、管理を行う統合コース管理システム(Course Management System:CMS)である。WebCTでは、htmlの表示、掲示板、Eメール、オンラインクイズなどが簡単にできる。いわば授業のホームページを運用するためのツールである。WebCTの日本語化は、1999年に当時名古屋大学情報メディア教育センターの助手であった梶田将司氏によって行われた。以来、情報メディア教育センターではWebCTを利用した授業支援を行っている。私も1999年からWebCTを講義に利用している。本稿では、私の授業実践として、1998年~2002年に開講した「計算機基礎数理」を紹介する。具体的には、WebCTをどう活用したのかについて、ダイナミックな授業、掲示板による学生同士のサポート、広範な授業内容について述べる。最後に本学でWebCTを活用するためにはどうすれば良いのか、私見を述べる。, WebCT (Web Course Tools) is a course management systems (CMS) that have been developed at British Columbia University to support faculty members for designing, developing and managing his/her class. The WebCT offers many useful tools, such as displaying html files, discussion board, e mail, online quiz, and so on. After using WebCT for several years, I found that it is possible to teach dynamically and interactively. Some of experiences I have learned using WebCT are reported, such includes a dynamic course administration, discussions among students, extensive study contents, and so on. As a conclusion, a need of faculty support is essential to enhance teaching and learning in Nagoya University especially for those using WebCT.}, pages = {49--64}, title = {WebCTを利用した授業}, volume = {5}, year = {2005} }