@article{oai:nagoya.repo.nii.ac.jp:00014710, author = {サルカール, アラニ モハメッド レザ and アラガマンダン, ジャファ and トウラニ, ヘイダル and Sarkar, Arani Mohammad Reza and Alagamandan, Jafar and Tourani, Heidar}, journal = {名古屋高等教育研究}, month = {Mar}, note = {人的資源の開発をねらいとする「現職学習」(work-based learning)モデルは、今日大きな関心を集めており、近年では高等教育の分野において重要性を増しつつある。現職学習は、教育行政官や管理職およびカリキュラム開発者が、その意思決定の質や行動の体質を改善するのに大いに役立つ方法である。本稿では、ある現職学習プロジェクトとその研修モデルの実践事例を紹介する。このプロジェクトは、イラン教育省の教育研究計画局に勤務する24人の教育行政官とカリキュラム開発者の職業能力開発を目的としており、2000年から2002年までオーストラリアのウエスタン・シドニー大学との提携によって実施された。この事例では、現職学習モデルが専門能力の開発、政策実践の質的向上、組織活動や職場環境の改善などに有効に機能しうるかどうかを検討した。その結果、次のことが明らかになった。現職学習モデルの実践により、イランの教育行政官やカリキュラム開発者は、職務・学習内容をより統合し、職場を変革するのに必要なスキル、知識、態度の習得を相互に協力して行うことができるようになった。, The work-based learning model of human resource development has captured a great deal of attention and has gained increasing importance in higher education in recent years. Work-based learning is a powerful phenomenon that attempts to help policy-makers, managers and curriculum developers improve the quality of the decision and organizational behavior. This paper tries to clarify the experiences of a “work-based learning” project and training model for the professional development of twenty-four decision-makers and curriculum developers at the Ministry of Education-Organization for Educational Research and Planning- in partnership with the University of Western Sydney of Australia from 2000 to 2002. The case study method is used to examine the role of the work-based learning model as an effective scheme for the professional development of human resources, enrichment of decision practices, and improvement of organizational activities and environment of workplace. This study illustrates that the examination of the work-based learning model offers the possibility for Iranian decision-makers and curriculum developers to integrate work and learning at the workplace and help each other develop the skills, knowledge and attitudes required for changing workplaces., 訳: 近田政博}, pages = {195--214}, title = {イランにおける教育行政官の専門能力開発に関する事例研究 : 働くために学ぶ、学ぶために働く:現職学習の実践手法}, volume = {6}, year = {2006} }