WEKO3
アイテム
情報処理アプローチによる学習障害の実験的検討 :語の処理単位の視点から
https://doi.org/10.18999/bulsep.46.111
https://doi.org/10.18999/bulsep.46.11125e9c98c-3a09-423c-bb04-28f77a2bcf0d
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
KJ00000040810.pdf (657.7 kB)
|
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2006-01-05 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 情報処理アプローチによる学習障害の実験的検討 :語の処理単位の視点から | |||||
言語 | ja | |||||
その他のタイトル | ||||||
その他のタイトル | Cognitive Psychological Approach to Learning Disorders :Visual Word Recognition and Processing Units of Words | |||||
言語 | en | |||||
著者 |
川上, 正浩
× 川上, 正浩× Kawakami, Masahiro× 辻井, 正次× Tsujii, Masatsugu× 行廣, 隆次× Yukihiro, Ryoji |
|||||
アクセス権 | ||||||
アクセス権 | open access | |||||
アクセス権URI | http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 | |||||
抄録 | ||||||
内容記述 | The focus of this article is on developing an understanding of the complexities of Learning Disorders and its various subtypes using the viewpoint and paradigm of cognitive psychology. With 9 Learning Disorder children as subjects, letter search task was employed. In the experiment, words or nonwords written in hiragana were presented on a CRT display. Subjects were asked to press the corresponding key whether there was target character (vowel characters : "あ", "い", "う", "え", or "お") in the displayed letter strings. The global trend of our data shows word superiority effect on letter search task, it means that letters in words were detect faster than letters in nonwords. However the data from a subject (a 9years old boy with severe Reading and Writing Problems) did not show the word superiority effect. The case was investigated in details and the possibility that Learning Disorder has a subtype with difficulty in using whole word visual representations was discussed. | |||||
言語 | en | |||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | ||||||
内容記述 | 国立情報学研究所で電子化したコンテンツを使用している。 | |||||
言語 | ja | |||||
内容記述タイプ | Other | |||||
出版者 | ||||||
言語 | ja | |||||
出版者 | 名古屋大学教育学部 | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
資源タイプ | ||||||
資源 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
タイプ | departmental bulletin paper | |||||
出版タイプ | ||||||
出版タイプ | VoR | |||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||
ID登録 | ||||||
ID登録 | 10.18999/bulsep.46.111 | |||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||
ISSN(print) | ||||||
収録物識別子タイプ | PISSN | |||||
収録物識別子 | 03874796 | |||||
書誌情報 |
ja : 名古屋大學教育學部紀要. 心理学 巻 46, p. 111-117, 発行日 1999-12-27 |
|||||
フォーマット | ||||||
application/pdf | ||||||
著者版フラグ | ||||||
値 | publisher | |||||
URI | ||||||
識別子 | http://hdl.handle.net/2237/2944 | |||||
識別子タイプ | HDL |