@article{oai:nagoya.repo.nii.ac.jp:00015866, author = {加藤, 信哉 and KATO, Shinya}, journal = {名古屋高等教育研究}, month = {Mar}, note = {本稿では、大学図書館職員の育成・確保についての現状と課題、今後の方向性が示されている、平成22 年12 月に科学技術・学術審議会学術分科会 研究環境基盤部会 学術情報基盤作業部会が公表した「大学図書館の整備について(審議のまとめ)」(科学技術・学術審議会 学術分科会 研究環境基盤部会 学術情報基盤作業部会 2010)及び国立大学図書館協会 人材委員会が平成24 年3 月に公表した「図書館職員の人事政策課題について(提言)」(国立大学図書館協会人材委員会 2012)の概要及び大学図書館職員の育成に関する部分を紹介する。また、名古屋大学附属図書館での研修及び次世代職員育成に係る図書系職員(掛員)の職務能力開発について紹介し、大学図書館職員を育成する上での課題について考察する。現在の大学図書館職員育成の主たる課題は、OJT や研修のより戦略的な実施や社会人大学院への進学等によるサブジェクト・ライブラリアンのようなより高度な人材の育成や大学職員のキャリアパスの文脈の中での大学図書館職員育成の検討である。, This paper presents an overview of the “Summary of discussion for the development of academic libraries” of the Science Information Infrastructure Working Group, Research Environment Infrastructure Group, Subdivision on Science, and Council for Science and Technology that was released in December 2010 by the Ministry of Education, Culture, Sports, Science and Technology (MEXT) and the “Recommendations on academic library staff personnel policy issues” published in March 2012 by the Committee on Human Resources, Japan Association of National University Libraries (JANUL). In addition, it summarizes the sections of these documents that address academic library staff development. The study then describes the training of library staff at Nagoya University Library and the current status and problems of the training program for the next generation of library staff, which was launched in the fiscal year 2010. Finally, it suggests improvements for academic library staff development: 1) more strategic implementation of OJT (On-the-job Training) and external training; 2) library staff should be enrolled in graduate school to obtain advanced knowledge and skills; and 3) examination of academic library staff development in the broader context of university staff development.}, pages = {71--86}, title = {大学図書館職員の育成}, volume = {13}, year = {2013} }