@article{oai:nagoya.repo.nii.ac.jp:00015874, author = {淵上, 克義 and FUCHIGAMI, Katsuyoshi}, journal = {名古屋高等教育研究}, month = {Mar}, note = {本論文は、大学におけるリーダーシップの形成について、以下の三つの目的から構成されている。第一に大学組織において行使されるリーダーシップとその効果について概観することによって、大学経営におけるリーダーシップの特徴について明らかにする。そして大学組織は、フォロワーがリーダーシップの恩恵を認識しにくいという条件を本来的に備えていることを明らかにする。第二に、このような大学組織の特徴を踏まえながらも、より効果的なリーダーシップをもたらすための条件について考える。組織におけるトップ・マネジメント・チーム形成に関わる集団効力感や対人交流記憶、及び共有リーダーシップなどに関する先行研究成果を拠り所としながら、大学経営におけるリーダーシップの形成について論じる。最後に、リーダーシップを発揮するための前提条件について述べる。本研究では特に重要であると指摘されている、リーダーに求められる要因(リーダーによる意思決定能力に関する認知的な能力と倫理性などのリーダーとしての資質)に焦点を当てながら、リーダーが効果的なリーダーシップを発揮するために必要な条件について考える。, This paper suggests a framework for conceptualizing leadership development in national university educational organization. After reviewing leadership effects in university educational organization, we propose new perspectives on leadership of university management. In the top management team, each member offers unique perspectives, knowledge, and capabilities; therefore, leadership is determined not by positions of authority but by an individual’s capacity to influence peers and by the team’s needs at a given time. After reviewing research on the roles of group efficacy, transactive memory, and shared leadership in creating the top management team, we discuss leadership development in national university educational organization. Finally, although errors are a natural occurrence in leadership, little is known about how and why they occur. We describe strategies for effective leadership, focusing on leaders’ decision making and ethical leadership. Finally, we suggest directions for future research on university management.}, pages = {213--234}, title = {大学におけるリーダーシップの形成}, volume = {13}, year = {2013} }