@article{oai:nagoya.repo.nii.ac.jp:00016141, author = {水野, 将人 and 丹羽, 陽太 and 富山, 天耀 and 柳瀬, 里枝 and 渥美, 雅己 and 加藤, 弘太郎 and 川口, 陽平 and 古居, 竜太郎 and 久保, 翔輝 and 下間, 祥子 and 高須, 泰良 and 鄭, 卓涵 and 管野, 慶文 and 五十嵐, 夕香莉 and 三宅, 明 and 田中, 剛 and Mizuno, Masato and Niwa, Yota and Tomiyama, Tenyou and Yanase, Satoe and Atsumi, Masaki and Kato, Kotaro and Kawaguchi, Yohei and Furui, Ryutarou and Kubo, Syouki and Shimotsuma, Syoko and Takasu, Taira and Zheng, Zhuohan and Kanno, Yoshifumi and Igarashi, Yukari and Miyake, Akira and Tanaka, Tsuyoshi}, journal = {名古屋大学加速器質量分析計業績報告書}, month = {Mar}, note = {We experienced severe accident on nuclear power plant at March 2011. We understood now that the radioactivity is one of the most important environments fur our mankind. Knowledge and basic experience on radioactivity must be a fundamental curriculwn to be taught at University of Education. We intended to understand natural radioactivity depend on our daily environments. In this paper, we report the result of our trial to measurement of radioactivity in and around the Aichi University of Education. Measured activities will be memorized on students as our common exposure., 2011年3月、我々は未曾有の原子力発電所事故を経験した。この事故は広範囲に放射性物質を飛散させ、放射線が人類にとって最も重要な環境因子である事を、強く認識させた。放射線に対する基礎的な知識と経験は、二酸化炭素やヒ素による環境汚染以上に大学教育において強く教えるべきことがらであろう。環境放射能を素材として、日常での被爆量を実体験する事、その被爆量の場所による違いを知る事、を目的とした実習授業を行った。この結果は、日頃なじみの薄い線量の単位とともに受講生の放射線に対する帯織をより深め得たと考えられる。}, pages = {190--196}, title = {環境放射線を用いた環境教育 : 愛知教育大学における試み}, volume = {23}, year = {2012} }