WEKO3
アイテム
社会的認知研究のための潜在記憶テストの作成
https://doi.org/10.18999/nupsych.47.407
https://doi.org/10.18999/nupsych.47.407da0c7449-e565-4aa2-b679-23cd3b8b0e06
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2006-01-05 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 社会的認知研究のための潜在記憶テストの作成 | |||||
言語 | ja | |||||
その他のタイトル | ||||||
その他のタイトル | Development of Two Implicit Memory Tests for Research on Social Cognition | |||||
言語 | en | |||||
著者 |
堀内, 孝
× 堀内, 孝× Horiuchi, Takashi |
|||||
アクセス権 | ||||||
アクセス権 | open access | |||||
アクセス権URI | http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | implicit memory test | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | social cognition | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | conceptually driven test | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | data driven test | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | trait adjdctives | |||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | This study aimed at developing implicit memory tests for research on social cognition. Based on a principle of transfer appropriate processing, two kinds of tests were developed : a conceptually driven test (the similar word generation test) and a data driven test (the word fragment completion test). In order to enable to use in research on social cognition, not nouns but trait adjectives were selected. Same trait adjectives were constructed in both the similar word generation test and the word fragment completion test. In study 1,based on Umemoto et al. (1955), 12 cue words and 4 associated similar words for each cue words were chosen. The similar word generation test was administered to 84 university students. They were asked to generate the first eight trait adjectives conceptually similar to each cue word that came to mind. In study 2,the word fragment completion test was administered to 69 university students. They were asked to correctly complete 48 fragments. The completion rate of each tests were .12 and .15. Those results showed that both tests were valid and suitable for a priming task. | |||||
言語 | en | |||||
内容記述 | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 国立情報学研究所で電子化したコンテンツを使用している。 | |||||
言語 | ja | |||||
出版者 | ||||||
出版者 | 名古屋大学大学院教育発達科学研究科 | |||||
言語 | ja | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
資源タイプ | ||||||
資源 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
タイプ | departmental bulletin paper | |||||
出版タイプ | ||||||
出版タイプ | VoR | |||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||
ID登録 | ||||||
ID登録 | 10.18999/nupsych.47.407 | |||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||
ISSN(print) | ||||||
収録物識別子タイプ | PISSN | |||||
収録物識別子 | 1346-1729 | |||||
ISSN(Online) | ||||||
収録物識別子タイプ | EISSN | |||||
収録物識別子 | 2434-1258 | |||||
書誌情報 |
ja : 名古屋大学大学院教育発達科学研究科紀要. 心理発達科学 巻 47, p. 407-412, 発行日 2000-12 |
|||||
フォーマット | ||||||
値 | application/pdf | |||||
著者版フラグ | ||||||
値 | publisher |