@article{oai:nagoya.repo.nii.ac.jp:00016800, author = {伊藤, 義人 and 清水, 善行 and 小山, 明久 and ITOH, Yoshito and SHIMIZU, Yoshiyuki and KOYAMA, Akihisa}, issue = {3}, journal = {土木学会論文集A}, month = {Jul}, note = {本研究では,300日間にわたる長期間の酸性雨噴霧複合サイクル環境促進実験を行い,国内で一般的に用いられている鋼橋塗装系であるA, C, I塗装系の防食性能を検討した.また,同様の供試体を用いて行われた,塩水噴霧複合サイクル環境促進実験結果と比較することによって,酸性雨噴霧複合サイクルと塩水噴霧複合サイクルとの劣化特性の違いを検討し,鋼橋塗装の耐久性について明らかにした.その結果,本研究の実験では,塗装の塗り替え周期に大きく影響するふくれ面積において,A塗装系で酸性雨の影響が大きく,劣化が大きいことが分かった。, In this study, durability of A-, C- and I-paint systems was examined by salt water spray and acid rain spray combined cyclic corrosion tests. The differences of deterioration characteristics between the salt water spray and acid rain spray combined cyclic corrosion tests were investigated. As a result of the test, the blistering area of A-paint system by acid rain spray combined cyclic corrosion test was remarkably larger than the one by salt water spray test combined cyclic corrosion test. The C- and I- paint systems showed little difference between the salt water spray and acid rain spray combined cyclic corrosion tests.}, pages = {506--517}, title = {酸性雨噴霧および塩水噴霧複合サイクル環境促進実験による鋼橋塗装の耐久性に関する研究}, volume = {63}, year = {2007} }