@article{oai:nagoya.repo.nii.ac.jp:00017686, author = {小貫, 有紀子 and ONUKI, Yukiko}, journal = {名古屋高等教育研究}, month = {Mar}, note = {本稿は、米国における学習者中心主義の学生支援への転換の諸要因と、アセスメントの導入が学生支援へと与えたインパクトについて明らかにしようとするものである。1980 年代の大学教育における学習者中心主義の台頭により、正課教育と学生支援の統合概念が登場し、理念からプログラム・サービスの実践まで、学生の学習を促進する学生支援へと転換していった。また近年、財政緊縮や学生支援の専門性を向上を背景に導入されたアセスメントは、学生の学習を促進する学生支援の実践活動を具現化する方策として、積極的に推進されている。一連の学生支援の改革は、機関レベルの実践活動において学生支援組織統括者のもと組織的な一体感のある活動を可能にするとともに、アセスメントを含めた新たなマネジメントツールの開発へと繋がっていった。また、アセスメントの導入は、学生支援プログラム・サービスの見直しや、学生支援組織の再編、学生担当職の高学歴化等、学生支援へ多くのインパクトを与えることが明らかとなった。, This study analyzes factors of the shift to learner-centered student affairs in American higher education. Since the mid-1980s, learnercentered philosophy powerfully led student affairs toward radical reformation. The integration of student affairs programs and services was facilitated by the new concept of integrating a curriculum with student programs and services. Thereafter, an assessment of student affairs was developed to facilitate student learning through student affairs. With these significant changes in student affairs, assessment has emerged as a strategy for implementing the learner-centered philosophy. Fiscal restraint and the pursuit of professionalism in student affairs underpins such assessment. These student affairs reforms have affected the management of programs and services. It enhanced the vice president’s top-down management to lead the organization and systematic management as well as the development of management tools, including assessment, in the student affairs reform process. The assessment of student affairs caused the review of the student affairs organization, programs, and services, in addition to requiring student affairs professionals with an advanced educational background to develop assessment skills.}, pages = {97--116}, title = {米国学生支援における学習者中心主義への転換要因とアセスメントのインパクトについて}, volume = {14}, year = {2014} }