@article{oai:nagoya.repo.nii.ac.jp:00017694, author = {松尾, 睦 and MATSUO, Makoto}, journal = {名古屋高等教育研究}, month = {Mar}, note = {人は挑戦的な仕事経験を通して成長するといわれているが、そうした経験が成功を保証するわけではない。経験を通して成長するためには、経験から学ぶ能力が必要となる。経験から学ぶ能力を高める上で重要な役割を果たすのがOJT やコーチングなどの他者による指導である。しかし、経験学習の観点から指導のあり方を捉え直そうとする研究は少ない。本研究は、企業のマネジャーが、部下の経験から学ぶ能力を高めるためにどのような指導方法をとっているかを明らかにすることを目的としている。大手製造業A 社における課長クラスのマネジャー51 名を対象に、職場における育成に関する自由記述式調査を実施し、そのデータを分析したところ、人材育成力の高いマネジャーは、次のような特徴を持っていた。すなわち、彼らは、①仕事や目標が持つ意味を理解させ、②部下の意見を尊重した上で、③部下が自分で考え、自分の力で仕事を完遂することを促していた。これらの結果は、人材育成力の高いマネジャーが、センスメイキング(sense-making)やノウイング(knowing)を促進することで、部下の能力を高めていることを示唆している。, There seems to be a consensus among researchers that individuals learn through challenging work experience, but that this type of work experience alone does not guarantee successful learning. To enhance individuals’ competencies through challenging experience, they need the ability to learn from experience. Instructions from others including OJT and coaching play important roles in enhancing individual ability to learn from experience. However, few researchers have investigated OJT and coaching from the viewpoint of experiential learning. The purpose of this study was to examine managers’ leadership skills related to the enhancement of subordinates’ ability to learn from experience. Using open-ended questionnaire survey data from middle-level managers (n = 51) at a Japanese manufacturer, I found that excellent managers, i.e. those with capabilities to develop their subordinates, have the following leadership skills: they (1) help subordinates understand the meaning of tasks and goals, (2) accept proposals from subordinates, and (3) encourage subordinates to think and complete their tasks by themselves. The results suggest that excellent managers develop their subordinates by facilitating the development of their understanding and knowledge.}, pages = {257--276}, title = {経験から学ぶ能力を高める指導方法}, volume = {14}, year = {2014} }