@article{oai:nagoya.repo.nii.ac.jp:00019548, author = {中川, 正 and NAKAGAWA, Tadashi}, journal = {名古屋高等教育研究}, month = {Mar}, note = {本稿では、学生が多様化する状況の下で、学生の主体的な学修を実現することを通して、大学教育の質を保証する試みの一事例として、カリキュラムに学生支援を組み込みながら、ピアサポーターと教職員が一体となった学生支援体制の構築を進めてきた三重大学の事例を紹介する。三重大学においては、共通教育において、「4つの力スタートアップセミナー」という全学クラス指定の初年次セミナーを実施し、学生に「4つの力」の育成という教育目標を理解させ、主体的な学修の習慣化を図るとともに、それを受ける形でキャリア・ピアサポーター資格教育プログラムという学内資格取得制度を設置した。この制度は、学内を職場とし、学生支援をミッションとする実践的な体験型授業の履修を通して、教員・職員・学生が一体となった学生支援体制を構築しようとするものである。学生支援のミッションを明確化するための「学生支援方針」の策定、キャリア・ピアサポーター上級資格を取得した学生のSA(スチューデント・アシスタント)としての活用、ピアサポーター学生委員会の組織化などを通して、きめ細かな学修支援の実現を目指している。, This study introduces the student-support systems embedded in first-year experience (FYE) and career course programs at Mie University. Although Mie University introduced elective problembased learning (PBL) courses as an attempt to achieve the academic goal of providing a way for students to acquire the four basic competencies, many students did not enroll in these courses. To train all students in PBL, an FYE course in the PBL method was systematically introduced. Through this FYE, maladjusted students were identified, allowing them to be referred for relevant support. Mie University also introduced a career education program called the “Career Peer Supporter Certificate Program” in 2009. To be certified, students need to take the FYE, “Career Planning,” and one other career-training course. These career-training courses had classes such as “International Student Support Training,” “Handicapped Student Support Training,” and “Student Life Support Training.” If the certified students took additional courses in academic facilitation and mental support training, they were eligible to be Student Assistants in the program classes. These certified people organized Peer Supporter Student Committees for the various support activities. The evaluation proved that that the students who took these courses achieved higher academic competencies.}, pages = {23--38}, title = {学生支援を組み込んだカリキュラムの構築 : 三重大学における教育質保証の試み}, volume = {15}, year = {2015} }