@article{oai:nagoya.repo.nii.ac.jp:00019557, author = {中島, 英博 and NAKAJIMA, Hidehiro}, journal = {名古屋高等教育研究}, month = {Mar}, note = {本稿は、学生の深い学習を促す授業を行う教員の取り組みを分析し、授業の設計・実施・評価上の特徴を提示することを目的とする。特に、多人数の講義科目において、学生の深い学習を促す上で重要な教員の働きかけに注目する。近年、アクティブ・ラーニングというキーワードに注目が集まり、講義型授業に対する批判も見られる。しかし、経営上の都合などから、今後も大学教育の中心的な教育形態の1 つとして講義型授業は重要であり、その効果的な実施方法に関する研究も重要な課題である。本稿の主な結論は、以下の通りである。第1 に、学生の深い学習を促す教員は、専門知識を社会や職業の中で活用することを目標とした授業設計を意識している。第2 に、そうした授業を行うために板書計画を含む詳細な授業の準備を行うこと、レポートや試験などの学生の成果物から学生の学習状況を把握して授業内容を改善することを行う。第3 に、授業で教える内容が社会や職業上の課題にどう応用されているかに関する事例を数多く集める行動を行っている。深い学習を促す上で、学生が授業内容に興味を持ち、理解度を高めるために、学習内容の説明方法を多数用意した上で、学生の現在の状況や関心に最も合うものを提示する配慮を行っている。, This paper examines the key practices of college teachers who effectively stimulate deep approaches for learning in large class environments. A qualitative study of faculty members recognized as the best professors in large comprehensive, private universities reveals three key components for successful teaching. First, the best professors expect students not only to comprehend the knowledge taught in the course but also integrate and apply it to social and professional settings. Second, to achieve the goals, the best professors prepare lecture notes and a set of questions. The comprehensively organized lecture notes include explanations of subjects, figures, equations, practical applications, and examples as well as the order of the presentation or designated color of text. Third, for better illustration of knowledge application, the best professors accumulate and revise the instances of social and professional problems on a regular basis.}, pages = {161--177}, title = {多人数講義で学生の深い学習を促す教員の特質}, volume = {15}, year = {2015} }