@article{oai:nagoya.repo.nii.ac.jp:00019564, author = {NERAD, Maresi and ネラッド, マレーシ}, journal = {名古屋高等教育研究}, month = {Mar}, note = {Today, governments worldwide want world-class research capacities in order to attract investment and create new jobs. In this context, the next generation of researchers needs more than traditional research skills. They need to prepare themselves to work in many sectors of society post‒PhD. Therefore, in addition to acquiring traditional research skills, doctoral students also need to formulate clear career goals, be introduced to a variety of academic and non-academic career possibilities, and learn skills needed for managing post-PhD careers. They need to become versatile and equipped with transferable and translational competencies. Sets of workshops or training programs for doctoral students, known as “professional development,” are aimed at helping these students transition into professional careers. This article focuses on the development and definitions of professional development in the US, Europe, and Australia, provides existing empirical evidence of the need of such competence training, presents a conceptual approach of integrating the additional skills into current doctoral education, and describes the central role graduate schools can play in such a training component., 博士課程教育で育成されるべき能力は多様化してきている。かつては学術研究能力を育てていれば十分であった。しかし、現在、博士号取得者が研究職以外のキャリアを歩む可能性を視野に入れ、ワークショップや研修などの能力開発をとおして汎用的能力を育成することも期待されている。本稿の目的は、博士課程の学生に対する能力開発の現状と課題を明らかにすることである。現状と課題を明らかにするうえで、まず、米国、豪州、欧州における博士課程の学生のための能力開発の定義と動向を整理した。次に、データをもとに、博士課程の学生に対する能力開発の必要性を示した。そして、汎用的能力の育成を組み込んだ博士課程教育の概念的モデルを提示した。博士課程の学生に対して能力開発を行うことで、研究時間の減少を招き、博士号取得までの時間が長期化するという批判がある。しかし、本稿で提示したグローバル・ビレッジ・アプローチを活用することで、博士号取得までの時間を延長することなく、学生の汎用的能力を育成することができる。}, pages = {285--319}, title = {Professional Development for Doctoral Students: What is it? Why Now? Who does it?}, volume = {15}, year = {2015} }