@article{oai:nagoya.repo.nii.ac.jp:02001067, author = {鈴木, 克明 and SUZUKI, Katsuaki and 平岡, 斉士 and HIRAOKA, Naoshi}, journal = {名古屋高等教育研究, Nagoya Journal of Higher Education}, month = {Mar}, note = {本稿は、ICTを活用することで学生の自律性を育てることを目指して、withコロナ時代の大学教育のデザイン原則を提案する試みである。まず、コロナ禍で突然訪れたキャンパス閉鎖の状況をこれまで遠隔教育を支えてきた4種類の理論(自主自律理論・産業化理論・双方向コミュニケーション理論・同価値理論)の視点から考察する。次に、これからの大学を再設計する上で参考になる理論として、遠隔教育を物理的距離ではなく心理的距離で捉え、対話と構造と自律性を三大要素としたムーアの交流距離理論を紹介する。交流距離理論への批判を概観し、そこから対話と構造とをそれぞれ学習中と学習以前とに提供される足場かけとして再解釈することを提案する。学生の自律性を育てるための足場はずしとなるシフトを例示した8つのデザイン原則案を述べる。最後に、熊本大学が提供している教員向けの自学教材を紹介し、関心を持った読者の利用を呼び掛ける。, This paper proposes a set of design principles for university education for the future with COVID-19, so that student autonomy will be nurtured through ICT utilization. First, the situation of university education faced by the sudden campus shutdown caused by COVID-19 is examined using the four groups of distance education theories: theories of independence and autonomy, industrialization, two-way communication, and equivalency. Transactional Distance Theory, which conceptualizes distance not as a physical but a psychological phenomenon with autonomy, structure, and dialog as the three key factors, is then introduced as a useful framework for re-designing university education. Criticisms of the theory are reviewed, which led to a proposal for its re-interpretation, with “dialog”as an on-going scaffolding and“structure”as an advance scaffolding to enhance student autonomy. Eight design principles are proposed, describing the stages of the scaffoldings being taken away, so that the students’ autonomy will be nurtured more by requiring more from them in the later part of university education. A freely available resource for faculty development by Kumamoto University is available to interested readers., 本論文を執筆するにあたり、平成28~32年度文科省科研費(基盤研究B:課題番号16H03081)の内容の一部を参考とした。}, pages = {143--165}, title = {ICTを活用した授業デザイン原則の提案 : 交流距離理論の足場かけ総量再解釈に基づいて}, volume = {21}, year = {2021} }