@article{oai:nagoya.repo.nii.ac.jp:02001069, author = {岩城, 奈巳 and IWAKI, Nami and 巽, 洋子 and TATSUMI, Yoko}, journal = {名古屋高等教育研究, Nagoya Journal of Higher Education}, month = {Mar}, note = {新型コロナウィルス(COVID-19)の世界的な感染拡大は大学生の留学事情に大きな影を落としている。未だ留学交流再開の目処が立たない状況は各国のオンライン授業を加速させ、オンライン授業は国際教育の在り方の一つとなろうとしている。本稿では、留学経験者や留学に興味を持つ学生211名を対象に、1)コロナ禍における留学への意識の変化、2)進化が進むオンライン授業の是非、さらに留学の代替案として今後台頭が予想される3)国内での共修授業や留学類似体験、これら3つに焦点を当て、このパンデミックによって学生の留学に対する意識がどのように変化したのか調査した。結果、回答した65.4%の学生がパンデミック収束後に留学を希望しており、希望しない学生(15.1%)を遙かに上回ったことで大半の学生の留学に対してのモチベーションは下がっていないことが判明した。オンライン授業の是非については、語学力やディスカッション能力向上の面では支持されたものの、実際に渡航する留学とは得られる物は異なると回答した学生が89.6%を占めた。一方で、国内で留学生と共に対面で学ぶ授業についてはある程度評価をしており、学生はオンライン授業より対面での交流を希望していることも判明した。, The worldwide spread of the new coronavirus continues to cast a shadow over international education. When the outbreak began in February 2020, students studying abroad were asked to return home immediately and for those planning to go abroad, their plans were cancelled because an end to the pandemic was nowhere in sight. This paper presents the results of a survey on how this pandemic has affected college students’ views on study abroad and international education by asking questions on the following topics: 1) changes in awareness of studying abroad, 2) pros and cons of online classes, and 3) having co-learning classes with international students in Japan. As a result, 65.4% of the students answered that they plan to study abroad after the end of the pandemic indicating that students are not losing motivation. As for online courses, 89.6% of the students answered that they do not feel they can gain the same experience compared to actual study abroad. On the other hand, students gave a high evaluation to face-to-face co-learning with international students studying in Japan, stating that, through interaction and taking the classes with them, they gain some international experience.}, pages = {187--206}, title = {COVID-19による学生の留学に対する意識変化 : 大学生への調査を通して}, volume = {21}, year = {2021} }