@article{oai:nagoya.repo.nii.ac.jp:02001071, author = {佐藤, 幸代 and SATO, Yukiyo}, journal = {名古屋高等教育研究, Nagoya Journal of Higher Education}, month = {Mar}, note = {本稿の目的は、留学生のキャリア形成支援や就職支援をめぐる研究の動向を整理し、主要な論点を検討することである。まず、留学生のキャリアや就職を扱う先行研究の論文タイトルを分析して全体像を把握し、次に、主要な研究領域について内容の整理を行った。タイトル分析からは、多くの研究が「支援」の内容や方法へ関心を寄せている一方で、この問題を本質的に左右するはずの「政策」を対象としている研究が少ないことが示された。また近年は、ビジネス日本語教育に焦点をあてた論考が増加する傾向が見られた。キャリア形成支援・就職支援研究の内容を整理すると、次の4つのテーマに分類することができた。(1)キャリア教育の内容、(2)キャリア教育の方法、(3)キャリア形成を支援する体制、(4)キャリア形成を支援する人材である。また、それぞれの主要な問題として、(1)就職支援の自己目的化の防止、(2)多様性への配慮、(3)全学の理解・参加の促進、(4)留学生のキャリア形成支援業務に必要な資質能力の特定と能力開発が抽出された。, This paper examines the research trends and key issues regarding international students’ career development and employment in Japan. First, the titles of previous papers were analyzed to get an overall picture, and then the content of active research areas among those was organized. The title analysis showed that while many studies targeted“career support,”few studies targeted“policy,”which should essentially influence this issue. Besides, there has been a tendency in recent years for the content of career support to be focused on“Business Japanese Education.” The content of the“career support”research could be classified into the following four themes: 1) content of career education, 2) method of career education, 3) organizational structure for career support, and 4) human resources for career support. The key issues of each theme were identified, which were 1) prevention of activity trap, 2) consideration for diversity, 3) promotion of the understanding and participation of the whole university, and 4) identifying the qualifications and abilities required for career support profession and how to develop their skills, respectively.}, pages = {227--246}, title = {留学生のキャリア形成支援・就職支援をめぐる研究の動向と主要論点}, volume = {21}, year = {2021} }