@article{oai:nagoya.repo.nii.ac.jp:02001881, author = {金森, 秀行 and Kanamori, Hideyuki}, journal = {農学国際協力}, month = {Mar}, note = {本論では、国際協力人材の育成に係る議論の進捗に資するため、一村一品運動の農民グループリーダー育成を目的として2007年~2011年の4年間タイ国で実施された技術協力プロジェクトを事例研究した。本プロジェクトでは、日本の農業協同組合(JA)のマーケッティングノウハウが農民グループリーダーに技術移転された結果、約100農民グループがリーダーによって能力強化され、構成員約5,000人の所得が向上した。さらにプロジェクト終了後も自助努力でリーダー育成が持続された。本論では、プロジェクトの成果と持続性の達成理由を知るため、JAのノウハウとその技術移転活動および実施に貢献した日本人材を考察し、JA関係の専門家が日本で蓄積した経験から適合するノウハウを選択して技術移転したことの貢献が大きかったことを明らかにした。そのうえで、他の開発途上国への国際協力では、国内専従の人材の技術移転を支援してノウハウの活用率を高める措置を講ずるべきと提言した。, In order to contribute to progress of discussions for developing human resources of International Cooperation, a technical cooperation project aiming at fostering farmers’ group leaders in One Village One Product (OVOP) movement was case-studied. It was carried out in Thailand for four years from 2007 to 2011. In the project, the marketing know-how in Japan Agricultural Cooperatives (JA) was transferred to the group leaders. As a result, about 100 farmers’ groups were so empowered by the group leaders that about 5,000 group members increased their incomes. After the project, fostering group leaders was sustained with the self-help efforts. In this paper, the JA marketing know-how, the technology transfer activities and the contributing Japanese human resources to the project implementation were studied to know the reasons of achieving the project outcome and sustainability. Consequently, it was found to be a huge contribution for the project that the JA-related experts selected the suited know-how from their accumulated experiences in Japan and transferred them. Furthermore, it was suggested that supporting measures of these domestic specialized human resources should be taken to rise the application efficiency of their know-how in international cooperation of other developing countries.}, pages = {48--58}, title = {マーケッティング支援の持続的成果と寄与した国際協力人材の事例研究 : タイの農業協同組合におけるコミュニティリーダー育成プロジェクト}, volume = {17}, year = {2019} }