@article{oai:nagoya.repo.nii.ac.jp:02002421, author = {加藤, 真紀 and KATO, Maki}, journal = {名古屋高等教育研究, Nagoya Journal of Higher Education}, month = {Mar}, note = {本稿の目的は、博士課程修了者が卒業直後に日本の大学教員として就職する状況の定量的な把握である。具体的には、2007 年度から2016年度の大学教員統計調査の個票を用いて、学生種別および大学教員としての就職希望を踏まえて、より実態に即した就職確率の把握を試みた。この結果、新卒大学教員としての採用確率は15.57%と示された。また新卒大学教員の約9 割は助教・助手として就職するが、同職のインブリーディング率は57.18%であり、例えば教授職の21.28%と比べて高いため、若手職の閉鎖性が示された。もっとも研究型大学は全職階の閉鎖性が高いため、このような傾向は見られない。また大学教員採用者に占める新卒率の低さや助教・助手の閉鎖性は保健分野による影響が大きいため、他分野の実態はやや異なるなど分野の違いも示された。そして博士課程学生による非常勤講師としての勤務確率は、人文科学分野で高いなど分野による違いはあるが、全分野合計で6.85%と低く、調査期間では約10%ポイントの減少が示された。, This paper aims to quantitatively understand the situation in which doctoral graduates find employment as Japanese university academic staff members immediately after graduation. The main data is the 2007 through 2016 School Teachers Surveys; these surveys identify the probability of being hired as a new-graduate academic staff member as 15.57%, which is analyzed controlling the student type and the desire to work as a faculty member. The own-school graduate rate for assistant professors or assistants, approximately 90% of new graduate, is 57.18%, which is higher than that of professors (21.28%), indicating the severe inbreeding of younger positions. However, this tendency is not seen in research universities with high inbreeding rate in all positions. These trends are largely influenced by the health sector, which accounts for more than 60% of younger positions; therefore, the actual conditions in other fields are slightly different. The probability of working as part-time lecturers, which is regarded as educational experience for doctoral graduates, is as low as 6.85%, although it varies depending on the academic field.}, pages = {115--137}, title = {博士課程修了者による大学教員職への就職 : インブリーディングや兼務教員に着目して}, volume = {22}, year = {2022} }