ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

{"_buckets": {"deposit": "c3f36985-aa99-4227-8503-bb22d9b22fac"}, "_deposit": {"id": "2002423", "owners": [1], "pid": {"revision_id": 0, "type": "depid", "value": "2002423"}, "status": "published"}, "_oai": {"id": "oai:nagoya.repo.nii.ac.jp:02002423", "sets": ["1650336772099"]}, "author_link": [], "control_number": "2002423", "item_1615768549627": {"attribute_name": "出版タイプ", "attribute_value_mlt": [{"subitem_version_resource": "http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85", "subitem_version_type": "VoR"}]}, "item_9_alternative_title_19": {"attribute_name": "その他のタイトル", "attribute_value_mlt": [{"subitem_alternative_title": "Recent Trends and Issues in Undergraduate Education Programs from the Perspective of Curriculum Management Theory", "subitem_alternative_title_language": "en"}]}, "item_9_biblio_info_6": {"attribute_name": "書誌情報", "attribute_value_mlt": [{"bibliographicIssueDates": {"bibliographicIssueDate": "2022-03", "bibliographicIssueDateType": "Issued"}, "bibliographicPageEnd": "183", "bibliographicPageStart": "161", "bibliographicVolumeNumber": "22", "bibliographic_titles": [{"bibliographic_title": "名古屋高等教育研究", "bibliographic_titleLang": "ja"}, {"bibliographic_title": "Nagoya Journal of Higher Education", "bibliographic_titleLang": "en"}]}]}, "item_9_description_4": {"attribute_name": "内容記述", "attribute_value_mlt": [{"subitem_description": "2000年代半ばより、高等教育政策では学士課程教育を組織的に体系化することが推進されてきた。本稿はこうした背景のもと、カリキュラムマネジメントの意義を確認し、学士課程教育におけるカリキュラムのデザインとマネジメントの動向と課題を考察する。2003 年、2017 年、2018 年の大学と学部を対象とした全国調査の結果からは次のことが明らかになった。第1 に近年、専門教育を中心にカリキュラムは高度化し体系化されているとともに、教養教育については全学的な組織体制による運営が増大している。第2 にカリキュラムを方向づけるディプロマ・ポリシーとカリキュラム・ポリシーの策定に関しては、両者の整合性が非常に重視されているのに比べて、教職員の意見や考えはそれほど留意されていない。第3 にポリシーの策定やカリキュラムの編成について、大学と学部で考え方にずれがみられる。第4 にカリキュラムのデザインとマネジメントは対応しており、マネジメントの質がカリキュラムのデザインと連動している。カリキュラムマネジメント論によれば、カリキュラム上の連関性にはマネジメント上の協働性が必要とされる。しかし、カリキュラムは組織的に体系化されているようにみえながら、現場の教員の合意や協働性に基づいて十分に検討されているかが懸念される。", "subitem_description_language": "ja", "subitem_description_type": "Abstract"}, {"subitem_description": "Since the mid-2000s, higher education policies have required organizational systematization of undergraduate education programs, and curriculum management has become necessary. This paper examines the status and issues of the relationship between curriculum design and management. The results of national surveys of universities and faculties in 2003, 2017, and 2018 revealed the following. First, in recent years, the curriculum of specialized education has become more sophisticated and systematized, and a university-wide management system of liberal education has been increasing. Second, consistency between the diploma policy and the curriculum policy is considered very important, but the opinions and ideas of the faculty members are not fully reflected in such policies. Third, there are differences in the way of thinking between universities and faculties regarding policy formulation and curriculum organization. Fourth, curriculum design and management correspond to each other, and the quality of management is linked to the curriculum design. According to the curriculum management theory, the linkage in curriculum design requires collaboration in management. However, while the curriculum seems to be systematized in appearance, there is concern about whether it is designed based on consensus and collaboration among faculty members.", "subitem_description_language": "en", "subitem_description_type": "Abstract"}]}, "item_9_identifier_registration": {"attribute_name": "ID登録", "attribute_value_mlt": [{"subitem_identifier_reg_text": "10.18999/njhe.22.161", "subitem_identifier_reg_type": "JaLC"}]}, "item_9_publisher_32": {"attribute_name": "出版者", "attribute_value_mlt": [{"subitem_publisher": "名古屋大学高等教育研究センター", "subitem_publisher_language": "ja"}, {"subitem_publisher": "Center for the Studies of Higher Education, Nagoya University", "subitem_publisher_language": "en"}]}, "item_9_source_id_7": {"attribute_name": "収録物識別子", "attribute_value_mlt": [{"subitem_source_identifier": "1348-2459", "subitem_source_identifier_type": "PISSN"}]}, "item_access_right": {"attribute_name": "アクセス権", "attribute_value_mlt": [{"subitem_access_right": "open access", "subitem_access_right_uri": "http://purl.org/coar/access_right/c_abf2"}]}, "item_creator": {"attribute_name": "著者", "attribute_type": "creator", "attribute_value_mlt": [{"creatorNames": [{"creatorName": "杉谷, 祐美子", "creatorNameLang": "ja"}, {"creatorName": "SUGITANI, Yumiko", "creatorNameLang": "en"}]}]}, "item_files": {"attribute_name": "ファイル情報", "attribute_type": "file", "attribute_value_mlt": [{"accessrole": "open_access", "date": [{"dateType": "Available", "dateValue": "2022-04-19"}], "displaytype": "detail", "download_preview_message": "", "file_order": 0, "filename": "08.pdf", "filesize": [{"value": "1.8 MB"}], "format": "application/pdf", "future_date_message": "", "is_thumbnail": false, "mimetype": "application/pdf", "size": 1800000.0, "url": {"objectType": "fulltext", "url": "https://nagoya.repo.nii.ac.jp/record/2002423/files/08.pdf"}, "version_id": "1aa10707-f325-40be-ba99-fca3003d8256"}]}, "item_language": {"attribute_name": "言語", "attribute_value_mlt": [{"subitem_language": "jpn"}]}, "item_resource_type": {"attribute_name": "資源タイプ", "attribute_value_mlt": [{"resourcetype": "departmental bulletin paper", "resourceuri": "http://purl.org/coar/resource_type/c_6501"}]}, "item_title": "カリキュラムマネジメント論からみた学士課程教育の近年の動向と課題に関する考察", "item_titles": {"attribute_name": "タイトル", "attribute_value_mlt": [{"subitem_title": "カリキュラムマネジメント論からみた学士課程教育の近年の動向と課題に関する考察", "subitem_title_language": "ja"}]}, "item_type_id": "40001", "owner": "1", "path": ["1650336772099"], "permalink_uri": "https://doi.org/10.18999/njhe.22.161", "pubdate": {"attribute_name": "PubDate", "attribute_value": "2022-04-19"}, "publish_date": "2022-04-19", "publish_status": "0", "recid": "2002423", "relation": {}, "relation_version_is_last": true, "title": ["カリキュラムマネジメント論からみた学士課程教育の近年の動向と課題に関する考察"], "weko_shared_id": -1}
  1. H130 高等教育研究センター
  2. H130b 紀要
  3. 名古屋高等教育研究
  4. 22

カリキュラムマネジメント論からみた学士課程教育の近年の動向と課題に関する考察

https://doi.org/10.18999/njhe.22.161
https://doi.org/10.18999/njhe.22.161
d6286d43-db05-4275-8866-7630f8455e02
名前 / ファイル ライセンス アクション
08.pdf 08.pdf (1.8 MB)
Item type itemtype_ver1(1)
公開日 2022-04-19
タイトル
タイトル カリキュラムマネジメント論からみた学士課程教育の近年の動向と課題に関する考察
言語 ja
その他のタイトル
その他のタイトル Recent Trends and Issues in Undergraduate Education Programs from the Perspective of Curriculum Management Theory
言語 en
著者 杉谷, 祐美子

× 杉谷, 祐美子

ja 杉谷, 祐美子

en SUGITANI, Yumiko

Search repository
アクセス権
アクセス権 open access
アクセス権URI http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
内容記述
内容記述 2000年代半ばより、高等教育政策では学士課程教育を組織的に体系化することが推進されてきた。本稿はこうした背景のもと、カリキュラムマネジメントの意義を確認し、学士課程教育におけるカリキュラムのデザインとマネジメントの動向と課題を考察する。2003 年、2017 年、2018 年の大学と学部を対象とした全国調査の結果からは次のことが明らかになった。第1 に近年、専門教育を中心にカリキュラムは高度化し体系化されているとともに、教養教育については全学的な組織体制による運営が増大している。第2 にカリキュラムを方向づけるディプロマ・ポリシーとカリキュラム・ポリシーの策定に関しては、両者の整合性が非常に重視されているのに比べて、教職員の意見や考えはそれほど留意されていない。第3 にポリシーの策定やカリキュラムの編成について、大学と学部で考え方にずれがみられる。第4 にカリキュラムのデザインとマネジメントは対応しており、マネジメントの質がカリキュラムのデザインと連動している。カリキュラムマネジメント論によれば、カリキュラム上の連関性にはマネジメント上の協働性が必要とされる。しかし、カリキュラムは組織的に体系化されているようにみえながら、現場の教員の合意や協働性に基づいて十分に検討されているかが懸念される。
言語 ja
内容記述タイプ Abstract
内容記述
内容記述 Since the mid-2000s, higher education policies have required organizational systematization of undergraduate education programs, and curriculum management has become necessary. This paper examines the status and issues of the relationship between curriculum design and management. The results of national surveys of universities and faculties in 2003, 2017, and 2018 revealed the following. First, in recent years, the curriculum of specialized education has become more sophisticated and systematized, and a university-wide management system of liberal education has been increasing. Second, consistency between the diploma policy and the curriculum policy is considered very important, but the opinions and ideas of the faculty members are not fully reflected in such policies. Third, there are differences in the way of thinking between universities and faculties regarding policy formulation and curriculum organization. Fourth, curriculum design and management correspond to each other, and the quality of management is linked to the curriculum design. According to the curriculum management theory, the linkage in curriculum design requires collaboration in management. However, while the curriculum seems to be systematized in appearance, there is concern about whether it is designed based on consensus and collaboration among faculty members.
言語 en
内容記述タイプ Abstract
出版者
言語 ja
出版者 名古屋大学高等教育研究センター
出版者
言語 en
出版者 Center for the Studies of Higher Education, Nagoya University
言語
言語 jpn
資源タイプ
資源タイプresource http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
タイプ departmental bulletin paper
出版タイプ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
ID登録
ID登録 10.18999/njhe.22.161
ID登録タイプ JaLC
収録物識別子
収録物識別子タイプ PISSN
収録物識別子 1348-2459
書誌情報 ja : 名古屋高等教育研究
en : Nagoya Journal of Higher Education

巻 22, p. 161-183, 発行日 2022-03
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2022-04-19 03:01:09.899227
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3