@article{oai:nagoya.repo.nii.ac.jp:02002423, author = {杉谷, 祐美子 and SUGITANI, Yumiko}, journal = {名古屋高等教育研究, Nagoya Journal of Higher Education}, month = {Mar}, note = {2000年代半ばより、高等教育政策では学士課程教育を組織的に体系化することが推進されてきた。本稿はこうした背景のもと、カリキュラムマネジメントの意義を確認し、学士課程教育におけるカリキュラムのデザインとマネジメントの動向と課題を考察する。2003 年、2017 年、2018 年の大学と学部を対象とした全国調査の結果からは次のことが明らかになった。第1 に近年、専門教育を中心にカリキュラムは高度化し体系化されているとともに、教養教育については全学的な組織体制による運営が増大している。第2 にカリキュラムを方向づけるディプロマ・ポリシーとカリキュラム・ポリシーの策定に関しては、両者の整合性が非常に重視されているのに比べて、教職員の意見や考えはそれほど留意されていない。第3 にポリシーの策定やカリキュラムの編成について、大学と学部で考え方にずれがみられる。第4 にカリキュラムのデザインとマネジメントは対応しており、マネジメントの質がカリキュラムのデザインと連動している。カリキュラムマネジメント論によれば、カリキュラム上の連関性にはマネジメント上の協働性が必要とされる。しかし、カリキュラムは組織的に体系化されているようにみえながら、現場の教員の合意や協働性に基づいて十分に検討されているかが懸念される。, Since the mid-2000s, higher education policies have required organizational systematization of undergraduate education programs, and curriculum management has become necessary. This paper examines the status and issues of the relationship between curriculum design and management. The results of national surveys of universities and faculties in 2003, 2017, and 2018 revealed the following. First, in recent years, the curriculum of specialized education has become more sophisticated and systematized, and a university-wide management system of liberal education has been increasing. Second, consistency between the diploma policy and the curriculum policy is considered very important, but the opinions and ideas of the faculty members are not fully reflected in such policies. Third, there are differences in the way of thinking between universities and faculties regarding policy formulation and curriculum organization. Fourth, curriculum design and management correspond to each other, and the quality of management is linked to the curriculum design. According to the curriculum management theory, the linkage in curriculum design requires collaboration in management. However, while the curriculum seems to be systematized in appearance, there is concern about whether it is designed based on consensus and collaboration among faculty members.}, pages = {161--183}, title = {カリキュラムマネジメント論からみた学士課程教育の近年の動向と課題に関する考察}, volume = {22}, year = {2022} }