@article{oai:nagoya.repo.nii.ac.jp:02002424, author = {杉森, 公一 and SUGIMORI, Kimikazu}, journal = {名古屋高等教育研究, Nagoya Journal of Higher Education}, month = {Mar}, note = {オンライン授業への転換に迫られた1 年を経て、オンライン・対面それぞれの利点を活かしたハイブリッド授業の試行錯誤がなされてきた。さらには対面授業再開の模索のなか、より柔軟に(フレキシブルに)学習形態を選ぶことのできる「ハイフレックス」も紹介された。しかし、その実現には「TA やオンライン授業アシスタント、意図的にデザインされた教室環境、そして学生と教員両方から多大な忍耐が必要」であり、その授業設計・学習設計・教室環境設計に必要な工夫は見過ごされたままである。本稿では、ハイフレックス概念を整理し、様々なクラスサイズでの実践事例を加えて、これからの大学教育の再設計を試みたい。, A year of emergency remote instruction prompted a trial-and-error process of hybrid classes that utilize the advantages of both online and face-to-face classes. Furthermore, in the search for the resumption of face-to-face classes, “HyFlex," which allows students to choose a more flexible learning with hybridized format, was introduced. However, the realization of such a system “often requires real-time in-class help (a TA or course assistant to manage the online students), an intentionally designed classroom and a great deal of patience from both the students and faculty," and the necessary innovations in the design of teaching, learning, and the classroom environment have been overlooked. In this paper, the author tries to redesign the future of university education by organizing the HyFlex concept and adding practical examples of various class sizes.}, pages = {185--196}, title = {ハイフレックス型授業の可能性 : 授業設計・教育学習方法の革新と包摂}, volume = {22}, year = {2022} }