@article{oai:nagoya.repo.nii.ac.jp:02002429, author = {巽, 洋子 and TATSUMI, Yoko and 岩城, 奈巳 and IWAKI, Nami}, journal = {名古屋高等教育研究, Nagoya Journal of Higher Education}, month = {Mar}, note = {名古屋大学国際教育交流センターでは2021年度より海外渡航による短期留学の代替として海外協定大学のオンラインプログラム提供を取り入れた。本稿では双方向遠隔教育によるグローバルリーダー育成をねらいとしたオーストラリア・モナシュカレッジのプログラム「Global Communication for Future Leaders」について、参加した名古屋大学生・大学院生計17名を対象とした意識調査結果をもとにプログラムの教育効果を検証し、その成果と課題を報告する。「語学力の向上」を求めてプログラム参加を志望する学生が多かったが、修了後には「視野を広げること」と「参加学生との交流」に満足を感じていることが分かった。また当初「現地の文化を体験すること」は学生から期待されていなかったが、修了後には「オーストラリア社会」や「オーストラリア文化」への興味の度合いが伸びており、オンライン留学でも現地の社会・文化への興味を引き出すことが可能であることが明らかになった。プログラムを通したキャリア意識の発達は確認できたが、社会人としての自立を目指すキャリア教育としての有効性は低いことが分かった。振りかえりでは、学生全員が英語でのコミュニケーション能力、文化理解、積極性やチャレンジ精神などグローバル人材に求められる素養について、その重要性を認識していることが明らかとなった。, The International Education & Exchange Center at Nagoya University began introducing online distance learning courses due to the spread of COVID-19, which is still preventing students from traveling abroad. This paper introduces one of the student programs, the “Global Communication for Future Leaders" run by Monash College in Australia, and report the learning outcome of the program. We conducted pre- and post-surveys asking students what they are looking for and what they would like to accomplish through the program. In the pre-survey, most students' first goal was to improve their speaking skills through the program. However, in the post-survey, students were more satisfied with being able to broaden their horizon through the program and interaction with other participants from abroad. Also, in the pre-survey, students showed little expectation of learning Australian culture online, but in the post-survey students' interest in Australian culture and community had increased. After the program, all participants' development of career goals grew, and students recognized the importance of developing intercultural competence and being willing to take on new challenges, which are important elements of becoming a global leader.}, pages = {281--302}, title = {双方向遠隔教育によるグローバルリーダー育成プログラムの効果 : オンライン短期留学の課題と可能性}, volume = {22}, year = {2022} }