@article{oai:nagoya.repo.nii.ac.jp:02005337, author = {小方, 直幸 and OGATA, Naoyuki and 立石, 慎治 and TATEISHI, Shinji and 谷村, 英洋 and TANIMURA, Hidehiro}, journal = {名古屋高等教育研究, Nagoya Journal of Higher Education}, month = {Mar}, note = {本稿の目的は、A 専門職大学を事例とした1 年生調査に基づき、(1)専門職大学への進学を選択する過程や職業志向が学修行動に及ぼす影響を明らかにすること、及び(2)専門職大学に限らず、大学生の学修時間の確保やアクティブラーニングが注目されていることに鑑み、A 専門職大学における授業の諸特性が学生の主体的な学修に与えている影響について明らかにすることである。分析の結果、限られた1 事例の考察ではあるが、専門職大学への進学選択は「専門学校の枠」ではなく「大学の枠」内で行われている点、授業への熱意や授業に対する満足度は、卒業した高校の種別ではなく、専門職大学のカリキュラム特性でもある実習・演習への期待や、将来の進路と授業内容との関係であるレリバンス認識に依存している点、主体的な学修に関しては、グループワークやディスカッションへの積極的参加は、授業内での当該機会の担保に、予・復習の実践については、理解しやすいように工夫された授業実践に影響を受けていることが示唆された。, This paper examined 1) the influence of college choice and vocational orientation on learning behavior and 2) the influence of class characteristics on proactive learning by using a first-year student undergrad survey of “A Professional Vocational University.” The key findings are as follows. First, Students chose “A Professional University” because of a comparison with other universities rather than professional training colleges. Survey respondents considered other universities when making college choices but rarely considered professional training colleges. Second, enthusiasm for class and satisfaction with class does not depend on the type of high school they graduated from, but on expectations for practical training and exercises, which is one of the unique characteristics of professional vocational universities, and on occupational relevance that is the relationship between future career prospects and class contents. Third, in terms of proactive learning, group work and discussion opportunities in class encourage the actual students’ behaviors, while lessons that are designed to be easy to understand facilitate student preparation and review. However, these interpretations are provisional because the timing of the survey coincided with COVID-19 and many classes were being held online.}, pages = {91--116}, title = {専門職大学生の学修行動 : A専門職大学の1年生を事例に}, volume = {23}, year = {2023} }