@article{oai:nagoya.repo.nii.ac.jp:02005344, author = {田中, 正弘 and TANAKA, Masahiro}, journal = {名古屋高等教育研究, Nagoya Journal of Higher Education}, month = {Mar}, note = {本稿の目的は、イギリスの大学の学生組合はどのように学生代表を内部質保証に参画させているのかについて、明らかにすることにある。具体的に、学生代表はどのように選出され、いかなる方法で訓練され、そして、肩書きに応じてそれぞれどのような役割を担っているのかを、5つの大学の事例を参照することで、分析する。それらの大学とは、レディング大学(University of Reading)、ウスター大学(University ofWorcester)、ロンドン大学東洋アフリカ学院(The School of Orientaland African Studies, University of London)、ロンドン大学ロイヤル・ホロウェイ校(Royal Holloway, University of London)、ニューカッスル大学(Newcastle University)である。この分析結果に基づき、本稿は右記の論点を提示したい:イギリスの大学において、内部質保証に参画する学生代表が学生全体の声を教育改善に活かせているのは、学生組合が、① 学生代表の選出・研修を管理し、② 学生代表の役割を階層的に規定し、③ 学生代表の活動で得られた情報を学生組合で一元化し、その情報を学生全体に還元できているためである。そして、この研究成果を踏まえて、日本への示唆を提示する。, This study explores how students’ unions at United Kingdom universities engage student representatives through internal quality assurance. Specifically, it analyses how the student representatives are selected, how they are trained, and what their roles are according to their titles, by referring to the case studies of the following five British universities: The University of Reading, The University of Worcester, The School of Oriental and African Studies University of London, Royal Holloway University of London, and Newcastle University. The results reveal that at United Kingdom universities, the student representatives who participate in internal quality assurance can use the voices of the entire student body to enhance their educational experiences because students’ unions (i) manage the selection and training of student representatives, (ii) define the role of student representatives hierarchically, (iii) centralize the information obtained through the activities of student representatives and return it to the student body as a whole. Based on the findings of this research, the implications for Japan are presented.}, pages = {245--260}, title = {内部質保証に参画する学生代表 : イギリスの大学の学生組合は、どのように学生代表を参画させているのか}, volume = {23}, year = {2023} }