@article{oai:nagoya.repo.nii.ac.jp:02005345, author = {村上, 正行 and MURAKAMI, Masayuki}, journal = {名古屋高等教育研究, Nagoya Journal of Higher Education}, month = {Mar}, note = {本稿では、大学教育におけるDXを対象に、教学マネジメントの4層モデルを枠組みとして、オンライン授業と教育・学習データ利活用の2つの観点から著者が関わってきた研究や実践を中心に整理して紹介し、今後の教育DXのあり方について検討する。オンライン授業については、大学組織がどのようにオンライン授業を支援してきたか、コロナ禍において大学教員がどのようなオンライン授業を実践していたか、学生がオンライン授業をどのように評価していたのか、について紹介し、今後の大学授業における対面とオンラインの適切な組み合わせについて検討した。教育・学習データ利活用については、Learning Analyticsに関する研究、教学IRにおける大阪大学の現状について紹介し、今後の展望と課題について説明した。最後に学習変革(LX)について説明し、今後、大学において教育DXやLXを推進するために、教学マネジメントの4層モデルに対応した様々な研究を積み重ね、実践していくことの必要性について説明した。, To organize and introduce the research and practices, this study uses the four-tier model of teaching and learning management to examine digital transformation (DX) in higher education from two perspectives: online classes and educational data analysis. This essay on online classes demonstrates how university organizations have supported them, how faculty practiced online classes in compliance with COVID-19, and how students evaluated them. Future university classes will take into account the best mix of in-person and online instruction. This paper discusses research on learning analytics and visualization in higher education and the status of Institutional Research at Osaka University, concerning the analysis of educational data. The potential and difficulties of analyzing educational data analysis are considered. Finally, it discussed the need to accumulate and implement various studies corresponding to the four-tier model of teaching and learning management to boost digital transformation and learning transformation in universities in the future.}, pages = {261--278}, title = {大学における教育DXの可能性}, volume = {23}, year = {2023} }