@article{oai:nagoya.repo.nii.ac.jp:02005346, author = {RAPPLEYE, Jeremy and ラプリー, ジェルミー and KOMATSU, Hikaru and 小松, 光}, journal = {名古屋高等教育研究, Nagoya Journal of Higher Education}, month = {Mar}, note = {The view of Japanese higher education remains largely negative. Based on highly-cited works such as McVeigh’s Japanese Higher Education as Myth (2002), the general consensus remains is that there is little to learn from Japanese universities. Our piece attempts to think differently; to challenge this taken-for-granted assumption of deficit. To do so, we argue that marked changes in the landscape of global higher education over the past two decades prompts us to reevaluate Japanese higher education. These changes include the accelerated marketization and neo-liberalism managerialism prominent in Anglo-American universities, commodification of international student flows, the emergence of ‘competition’ in research, the dominance of for-profit publishing, and the politics of knowledge production. These changes push us to pause, rethink and reevaluate, shifting away from a view of Japanese higher education as lagging behind, toward recognition of perhaps different priorities at play there. The larger contribution we seek to make in this piece is to find ways to create a more equal dialogue, replacing the current one in which ‒ due to international rankings and other recent developments in global higher education ‒ Anglo-American universities are viewed as the sole global standard, a stance which leaves little space for nuance, alternatives, or learning from others., 日本の高等教育に対する見解は依然として概ね否定的だ。ブライアン・マクビー(2002)の著書『神話としての日本の高等教育』が頻繁に参照されるため、日本の大学から学ぶことはほとんどないという認識が定着している。本稿は、このような日本の大学の負のイメージに対して、従来とは異なる見解の提示を試みる。この20年間で高等教育を取り巻く状況は世界的に著しく変化したため、日本の高等教育の再評価が必要だと著者らは考える。これらの変化には、英米の大学で顕著にみられる市場化の加速と新自由主義的な経営主義、留学生の商品化、研究における「競争」の出現、商業主義的出版社による学術出版の支配、知識生産の政治性などが含まれる。これらの変化があるからこそ、私たちは立ち止まり、日本の高等教育を再考・再評価しなければならない。そのことを通じて、日本の高等教育を英米から遅れたものとする見方から、日本の高等教育を英米とは異なったもの(異なった項目が重要視されている場)とする見方に転換すべきである。この論文で私たちが成し遂げたいのは、より公平・公正な対話を作り出すことである。現在は、世界大学ランキングや他の国際的な高等教育の変化によって、英米の大学が唯一のグローバルスタンダードとみなされている。その結果、細かなニュアンスは抹消され、異なるモデルを見出してそれから学ぶことが不可能な状況である。この状況を変えたいのである。}, pages = {279--315}, title = {Japanese Higher Education as Myth Revisited : Can We Learn Nothing from Japanese Universities ?}, volume = {23}, year = {2023} }