@article{oai:nagoya.repo.nii.ac.jp:02005347, author = {UN, Leang and ウン, リアン}, journal = {名古屋高等教育研究, Nagoya Journal of Higher Education}, month = {Mar}, note = {Cambodian higher education and its research were developed not only recently, but also unevenly. The first modern university was established only in 1960, and higher education and its research were expanded briefly focusing on Cambodianization within the larger nation-building project after the independent in 1953. This process was interrupted by the first civil war (1970-1975), a war that spilled over from Vietnam War and was completely shut down by the Khmer Rouge regime (1975-1979). Higher education remained underdeveloped during the second civil war (1979-1991). Thus, only fairly recently has higher education and its research become an important pillar of Cambodia’s development strategy, a connection forged under the influence of the logical correlation between innovative knowledge of higher education and its research and the construction of a knowledge-based economy and society. This paper will explore the development of higher education and its research in Cambodia after the end of the second civil war, focusing on how that affects the indicator of innovative knowledge and development in term of for what and for whom. This paper will be divided into six sections. 1) briefly presenting the historical background of Cambodia, 2) outlining the current situation of Cambodian higher education and its research, 3) exploring the relationship between Cambodian higher education, including its research, and its development by trying to answer: what and who is Cambodian higher education and its research for?, 4) attempting to answer how did Cambodian higher education and its research arrive at their current status, 5) examining what is the future direction of Cambodian higher education and its research might be, and finally, 6) providing personal concluding remarks that suggests an alternative future direction of Cambodian higher education and its research., カンボジアの高等教育およびその研究は、最近になって発展したものでも、昔から恒常的に発展してきたものでもない。1953年の独立後、高等教育とその研究は、カンボジア近代化という一大国家プロジェクトの中で一時的に広がり、1960年に最初の近代的な大学が設立された。しかしこの機運は20年以上にわたる内戦によって中断され、さらにクメール・ルージュ政権(1975-1979)の発足により完全に停止した。第二次内戦(1979-1991)の間も高等教育は発展することはなかった。高等教育とその研究がカンボジアの発展戦略の重要な柱となったのはごく最近のことである。高等教育とその研究による革新的な知識が、知識基盤型経済社会の構築と論理的な相関関係にあるとされ、このような状況が築かれたのである。本稿では、「何のために」「誰のために」という観点から、第二次内戦終結後のカンボジアにおける高等教育とその研究の発展が、革新的知識の指標にどのような影響を与えてきたかを検討する。本稿は6 節から構成される。第1節では、カンボジアの歴史的背景を簡潔に紹介し、続く第2節ではカンボジアの高等教育とその研究の現状を概観する。第3節では、カンボジアの高等教育(研究)とその発展の歴史との関係を明らかにし、「何のため、誰のためのカンボジアの高等教育とその研究なのか」という問いへの解を探る。第4節では、カンボジアの高等教育およびその研究はどのようにして現在の状況に至ったのかを、第5節ではカンボジアの高等教育およびその研究の将来の方向性はどうあるべきかを検討し、最後に第6節はカンボジアの高等教育およびその研究の将来の方向性への示唆で結ぶ。}, pages = {317--359}, title = {Higher Education and Its Research in Cambodia: For What and for Whom?}, volume = {23}, year = {2023} }