@article{oai:nagoya.repo.nii.ac.jp:02005349, author = {野口, 晃弘 and NOGUCHI, Akihiro}, journal = {名古屋高等教育研究, Nagoya Journal of Higher Education}, month = {Mar}, note = {本稿の目的は、名古屋大学大学院経済学研究科の教員1名とグアム大学ビジネス・公共管理学部の教員2 名(Mrs. Martha G. Suez-Sales、Dr. Maria Claret M. Ruane)による「英語を母語としない教員及び学生の英語による会計教育」をテーマとする国際共同研究(2020 年12 月~2023 年3 月)の成果を報告することにある。2020 年2 月にグアム大学で共同研究会を開催したものの、その後はコロナ禍によって対面での活動が制約されたため、オンラインで継続することとなった。2021 年にオンラインで開催された国際研究集会においてパネル・ディスカッション(Mr. Jason Katigbak をパネリストに含む)、2022 年には研究報告を行っている。名古屋大学におけるG30 プログラムは英語開講科目を履修することによって卒業・修了できる秋入学のコースであり、日本語を母語とする教員と学生について、英語による会計教育の課題が浮き彫りになる場となっている。G30 プログラムの開講科目は、多くは日本語を母語とする4 月入学の学生が、中等教育まで英語による教育を受けてきたG30 プログラムの学生と交流できる絶好の機会であるにもかかわらず、実際には限られた数の学生しか履修しないため充分に活かされていないのが現状であり、いかに履修を促すかが課題となっている。, This paper is the interim report of the international joint research project “Accounting Education in English as Foreign Language for Instructors and Students” by Nagoya University Graduate School of Economics and the University of Guam School of Business and Public Administration (Mrs. Martha G. Suez-Sales, and Dr. Maria Claret M. Ruane) since 2020 to clarify the opportunities and challenges faced by instructors and students in the case of accounting education in English as a foreign language. Although the on-site exchange was blocked due to the COVID-19 pandemic after March 2020, online activity continued and the results were presented at ICBEIT on March 19th, 2021, in the panel session entitled “Accounting Education in English as Foreign Language for Instructors and Students” with Mr. Jason Katigbak, CPA, University of Guam and IP&E Holdings, LLC, and in the presentation on March 17th, 2022, entitled “Accounting Education in English as Foreign Language for Instructors and Students: Literature Review.” This paper is the first publication of the results of the international joint research project. Based on the literature review and discussion, opportunities and challenges are described for accounting education taught entirely in English in Japan. We conclude that to make the most of the G30 program at the School of Economics, encouraging non-G30 Japanese students to be enrolled in the G30 program lectures is the key.}, pages = {377--388}, title = {英語による会計教育の課題 : 名古屋大学におけるG30プログラムの経験から}, volume = {23}, year = {2023} }