@article{oai:nagoya.repo.nii.ac.jp:02005350, author = {高澤, 陽二郎 and TAKASAWA, Yojiro and 松井, 賢二 and MATSUI, Kenji}, journal = {名古屋高等教育研究, Nagoya Journal of Higher Education}, month = {Mar}, note = {大学生の学習において「複数の場面における学習を架橋すること」と定義される概念がラーニング・ブリッジングである。将来社会での能力発揮を念頭に置いた時、大学生の学びの実態を捉えるものという認識を超えて、同概念は重要な意味を持つと考えられる。本研究では、場面を越えた学びの関連づけや学習行動を発達させる基盤的要因に着目し、学生エンゲージメントの概念を援用してそれらを明らかにすることを試みた。大学生30 名へのインタビュー調査の分析から、「教室での正課の学び」と「それ以外の諸活動での経験」との間の学びの架橋を生み出す要因となる、学習・活動への関与のあり方について検討した。その結果、1「ある学び・活動への量的・質的に深い関わり」、2「1 つの活動の枠を越えた経験学習の実行」、3「大学・学部内にとどまらない多様性の経験」、4「自らが学ぶ分野の特徴の認識と関連づけ」の4 つのカテゴリー及びサブカテゴリーが抽出された。更にこれらのカテゴリーと、それが要因となって促されるラーニング・ブリッジングの意味づけのパターンとの間の対応関係について仮説を提示した。, The definition of the notion of learning bridging in the context of university students’ learning is “bridging what has been learnt from multiple situations.” Beyond just capturing the reality of what college students study, this concept can be seen as having significant implications for how students will be able to use their abilities in society in the future. This study sought to address these issues by focusing on the relevance of cross-situational learning and the basic factors that develop learning associations and behaviors. Based on the examination of an interview survey of 30 university students, methods of learning engagement and activities were assessed as factors that build a connection between “learning in the classroom” and “experiences in other different activities.” Four categories and subcategories emerged from the findings: (1) deep quantitative or qualitative involvement in certain learning and activities; (2) implementation of experiential learning beyond the scope of a single activity; (3) experiences of diversity that go beyond the confines of university and faculty; (4) an objective view of one’s field of learning. The study also puts forth a theory regarding the relationship between these categories and the meaning-promotion in learning bridging that uses these categories as factors.}, pages = {391--414}, title = {正課内外を架橋するラーニング・ブリッジングの推進要因 : 学生エンゲージメントの観点で}, volume = {23}, year = {2023} }