@article{oai:nagoya.repo.nii.ac.jp:02009748, author = {SILOVA, Iveta and シロバ, イヴェタ}, journal = {名古屋高等教育研究, Nagoya Journal of Higher Education}, month = {Mar}, note = {The multifaceted nature of the ecological crises cannot be solved through research solely focused on technoscientific solutions, but requires a critical interrogation of underlying assumptions about culture, education, and social change. Drawing on decolonial and ecofeminist critique, this article starts with a discussion of the current global climate inertia and the way higher education institutions are implicated in the status quo. It then considers whether and how the current modern/colonial higher education system could be reimagined ‒ and reconfigured ‒ to stimulate a cultural shift toward planetary sustainability. What is the role and responsibility of higher education in fostering the critical imagination necessary for cultural transformation in the face of the Anthropocene? How can we mobilize the power of science, art, and imagination in responding to the climate emergency? How can we reshape the relationship between higher education and planetary sustainability in ways that effectively integrate different knowledge ecosystems, bridge the research-practice divide, and prioritize planetary wellbeing? The article concludes with a mini case study of Arizona State University to illustrate both the challenges and opportunities, as well as contradictions and complexities, in reconfiguring the modern/colonial structures as we begin reimagining higher education futures beyond the Anthropocene., 生態系危機の多面的な性質は、技術科学的な解決策のみに焦点を当てた研究によって解決されるものではなく、文化、教育、社会変革に関する根本的な前提を批判的に問い直す必要がある。脱植民地主義やエコフェミニズムの批評を踏まえながら、本稿ではまず、現在の世界的な気候の惰性と、高等教育機関が現状にどのように関与しているかについて論じる。そして、現在の近代的/植民地的な高等教育システムが、惑星の持続可能性に向けた文化的転換を促すために、どのように再構築されうるのかを考察する。人新世を前に、文化の変革に必要な批判的想像力を育む上で、高等教育の役割と責任とは何か?気候危機という緊急事態に対応するために、科学、芸術、想像力の力をどのように動員できるのか? 異なる知識の生態系を効果的に統合し、研究と実践の溝を埋め、惑星のウェルビーイングを優先するような方法で、高等教育と惑星の持続可能性の関係を再構築するにはどうすればよいのか?本稿の最後に、アリゾナ州立大学のミニ・ケーススタディを紹介し、人新世を超えた高等教育の未来を再構築する際に、近代的/植民地的構造を再構築する際の課題と機会、そして矛盾と複雑性の両方を説明する。}, pages = {51--85}, title = {Higher Education Futures Beyond the Anthropocene : Mobilizing the Power of Science, Art, and Imagination}, volume = {24}, year = {2024} }