@article{oai:nagoya.repo.nii.ac.jp:02009759, author = {河井, 亨 and KAWAI, Toru and 村上, 紗央里 and MURAKAMI, Saori}, journal = {名古屋高等教育研究, Nagoya Journal of Higher Education}, month = {Mar}, note = {ダイバーシティ・エクイティ・インクルージョンの理念の実現に向け、多様な学生のアイデンティティの成長を理解することが重要な研究課題である。大学生のアイデンティティを扱う成長理論は、大学生の成長理論の中で知見を蓄積してきている。本研究では、まず、その源流として、心理学、社会学、社会心理学、人間生態学、ポストモダン思潮を整理する。次に、アイデンティティの多元モデルの開発と再構築から、社会的アイデンティティの多元性と相互作用、文脈の影響とそれを媒介する意味形成フィルターのモデル化を提示する。そして、大学生の社会的アイデンティティの成長理論が大学生の成長理論全体の推進に結びついていることを示すとともに、その後の理論展開として、批判的人種理論・クィア理論・インターセクショナリティと結びついた研究の進展を跡づける。大学生のアイデンティティを扱う成長理論は、社会的アイデンティティをめぐる成長を理論化することで、大学生の成長理論全体の展開を推進することに加え、日常実践から社会構造への問いを照射する意義を有している。今後の研究と実践については、日本の大学教育の文脈における実践研究・実証研究、そして社会構造の働きを問う研究と他の成長理論と結びつけた研究、アイデンティティ研究と接続した研究といった方向性が展望することができる。, The scholarship of student development theory is an important part of higher education research. The development theory on college students’ identities has been constructing theories and accumulating findings. This paper, first review the source of the development theory on student identity: psychology, sociology, social psychology, human ecology, and postmodern thought. Next, it explains the development and redevelopment of the multidimensional identity model. This model emphasizes on the multidimensionality and interaction of students’ social identities, the influence of context and the meaning-making filters that mediate it. This theorizing student identity development focusing on social identities has the significance of illuminating questions about social structures from everyday practices in higher education. Therefore, future research and practice can be directed. First, research can analyze the function of social structure on student identity development, especially about inequality and oppressive power. Second, the further research connects with other student development theories such as cognitive development, interpersonal development, and intrapersonal development. Finally, based on theoretical development, empirical research should investigate and clarify how students make meaning from their experience bounded in various contexts and how they develop their social identities intersectionally.}, pages = {317--338}, title = {大学生における社会的アイデンティティの成長理論の研究動向}, volume = {24}, year = {2024} }