WEKO3
アイテム
AIの社会的影響と教育の転換
https://doi.org/10.18999/njhe.25.11
https://doi.org/10.18999/njhe.25.11e2ffd5ee-9a27-47da-8001-cada7661928a
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | itemtype_ver1(1) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2025-04-10 | |||||||||
タイトル | ||||||||||
タイトル | AIの社会的影響と教育の転換 | |||||||||
言語 | ja | |||||||||
その他のタイトル | ||||||||||
その他のタイトル | The Social Impact of AI and the Transformation of Education | |||||||||
言語 | en | |||||||||
著者 |
美馬, のゆり
× 美馬, のゆり
|
|||||||||
アクセス権 | ||||||||||
アクセス権 | open access | |||||||||
アクセス権URI | http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 | |||||||||
内容記述 | ||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||
内容記述 | 本論文は、急速に進歩する生成AI技術が社会に及ぼす重要な影響と、それに伴う教育の変革の必要性について考察する。生成AIの広範な普及は、偽情報や誤情報の拡散、AIシステムへの過度な依存による批判的思考力の低下、職業構造の変化による雇用喪失の可能性、大手テクノロジー企業への権力の集中など、一連のリスクを明らかにしている。これらの課題に対処するためには、技術的な解決策や法的規制が重要であるが、本論文では教育の重要な役割に焦点を当てる。AIリテラシーの育成と、ELSI(倫理的、法的、社会的課題)志向のプロジェクトベース学習(PBL)および議論を基盤とした学習方法を教育実践に統合することの重要性を強調する。これらの教育戦略を実施することで、AIが影響を及ぼす社会の複雑さを責任を持って乗り越えるために必要な知識、スキル、態度・価値観を育成できる。本論文では、無償の教育教材を提供する「aiEDUJAPAN」プロジェクトなどの具体的な取り組みを概説し、AI時代の要求に応えるための教育の将来の方向性を形作る上でのその重要性を論じる。 | |||||||||
言語 | ja | |||||||||
内容記述 | ||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||
内容記述 | This paper explores the significant impact of the rapidly advancing generative AI technologies on society and the resulting imperative for education to be transformed. The widespread adoption of generative AI has unveiled a range of risks, including the proliferation of misinformation and disinformation, an over-reliance on AI systems leading to a decline in people’s critical thinking skills, shifts in job structures with potential job losses, and the concentration of power in large tech corporations. While technical solutions and legal regulations are vital to addressing these challenges, this paper focuses on the crucial role of education. It emphasizes the importance of fostering AI literacy and integrating ELSI (ethical, legal, and social issues)-oriented project-based learning and discussion-based learning methodologies into educational practices. By implementing these educational strategies, individuals can be equipped with the knowledge, skills, and ethical frameworks they require to responsibly navigate the complexities of an AI-influenced society. This paper outlines specific initiatives, such as the “aiEDU JAPAN” project’s provision of free educational materials. Then, it discusses their significance in shaping education’s future directions for meeting the demands of the AI era. | |||||||||
言語 | en | |||||||||
出版者 | ||||||||||
出版者 | 名古屋大学高等教育研究センター | |||||||||
言語 | ja | |||||||||
出版者 | ||||||||||
出版者 | Center for the Studies of Higher Education, Nagoya University | |||||||||
言語 | en | |||||||||
言語 | ||||||||||
言語 | jpn | |||||||||
資源タイプ | ||||||||||
資源タイプresource | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||
タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||
出版タイプ | ||||||||||
出版タイプ | VoR | |||||||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||||||
ID登録 | ||||||||||
ID登録 | 10.18999/njhe.25.11 | |||||||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||||||
助成情報 | ||||||||||
識別子タイプ | Crossref Funder | |||||||||
助成機関識別子 | https://doi.org/10.13039/501100001691 | |||||||||
助成機関名 | 日本学術振興会 | |||||||||
言語 | ja | |||||||||
助成機関名 | Japan Society for the Promotion of Science | |||||||||
言語 | en | |||||||||
研究課題番号URI | https://kaken.nii.ac.jp/grant/KAKENHI-PROJECT-23K22319/ | |||||||||
研究課題番号 | 22H01048 | |||||||||
研究課題名 | 成人に必要な新たなコンピテンシーの確立と調整学習を基にしたその育成手法の開発 | |||||||||
言語 | ja | |||||||||
収録物識別子 | ||||||||||
収録物識別子タイプ | PISSN | |||||||||
収録物識別子 | 1348-2459 | |||||||||
書誌情報 |
ja : 名古屋高等教育研究 en : Nagoya Journal of Higher Education 巻 25, p. 11-24, 発行日 2025-03 |