ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. I130 高等教育研究センター
  2. I130b 刊行物
  3. 名古屋高等教育研究
  4. 25

AIの社会的影響と教育の転換

https://doi.org/10.18999/njhe.25.11
https://doi.org/10.18999/njhe.25.11
e2ffd5ee-9a27-47da-8001-cada7661928a
名前 / ファイル ライセンス アクション
02.pdf 02.pdf (1.2 MB)
Item type itemtype_ver1(1)
公開日 2025-04-10
タイトル
タイトル AIの社会的影響と教育の転換
言語 ja
その他のタイトル
その他のタイトル The Social Impact of AI and the Transformation of Education
言語 en
著者 美馬, のゆり

× 美馬, のゆり

ja 美馬, のゆり

en MIMA, Noyuri

Search repository
アクセス権
アクセス権 open access
アクセス権URI http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
内容記述
内容記述タイプ Abstract
内容記述 本論文は、急速に進歩する生成AI技術が社会に及ぼす重要な影響と、それに伴う教育の変革の必要性について考察する。生成AIの広範な普及は、偽情報や誤情報の拡散、AIシステムへの過度な依存による批判的思考力の低下、職業構造の変化による雇用喪失の可能性、大手テクノロジー企業への権力の集中など、一連のリスクを明らかにしている。これらの課題に対処するためには、技術的な解決策や法的規制が重要であるが、本論文では教育の重要な役割に焦点を当てる。AIリテラシーの育成と、ELSI(倫理的、法的、社会的課題)志向のプロジェクトベース学習(PBL)および議論を基盤とした学習方法を教育実践に統合することの重要性を強調する。これらの教育戦略を実施することで、AIが影響を及ぼす社会の複雑さを責任を持って乗り越えるために必要な知識、スキル、態度・価値観を育成できる。本論文では、無償の教育教材を提供する「aiEDUJAPAN」プロジェクトなどの具体的な取り組みを概説し、AI時代の要求に応えるための教育の将来の方向性を形作る上でのその重要性を論じる。
言語 ja
内容記述
内容記述タイプ Abstract
内容記述 This paper explores the significant impact of the rapidly advancing generative AI technologies on society and the resulting imperative for education to be transformed. The widespread adoption of generative AI has unveiled a range of risks, including the proliferation of misinformation and disinformation, an over-reliance on AI systems leading to a decline in people’s critical thinking skills, shifts in job structures with potential job losses, and the concentration of power in large tech corporations. While technical solutions and legal regulations are vital to addressing these challenges, this paper focuses on the crucial role of education. It emphasizes the importance of fostering AI literacy and integrating ELSI (ethical, legal, and social issues)-oriented project-based learning and discussion-based learning methodologies into educational practices. By implementing these educational strategies, individuals can be equipped with the knowledge, skills, and ethical frameworks they require to responsibly navigate the complexities of an AI-influenced society. This paper outlines specific initiatives, such as the “aiEDU JAPAN” project’s provision of free educational materials. Then, it discusses their significance in shaping education’s future directions for meeting the demands of the AI era.
言語 en
出版者
出版者 名古屋大学高等教育研究センター
言語 ja
出版者
出版者 Center for the Studies of Higher Education, Nagoya University
言語 en
言語
言語 jpn
資源タイプ
資源タイプresource http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
タイプ departmental bulletin paper
出版タイプ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
ID登録
ID登録 10.18999/njhe.25.11
ID登録タイプ JaLC
助成情報
識別子タイプ Crossref Funder
助成機関識別子 https://doi.org/10.13039/501100001691
助成機関名 日本学術振興会
言語 ja
助成機関名 Japan Society for the Promotion of Science
言語 en
研究課題番号URI https://kaken.nii.ac.jp/grant/KAKENHI-PROJECT-23K22319/
研究課題番号 22H01048
研究課題名 成人に必要な新たなコンピテンシーの確立と調整学習を基にしたその育成手法の開発
言語 ja
収録物識別子
収録物識別子タイプ PISSN
収録物識別子 1348-2459
書誌情報 ja : 名古屋高等教育研究
en : Nagoya Journal of Higher Education

巻 25, p. 11-24, 発行日 2025-03
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2025-04-10 04:17:07.522788
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3