@article{oai:nagoya.repo.nii.ac.jp:00020760, author = {伊藤, 誠慈 and 吉野, 彰宏 and 伊藤, 義人 and ITOH, Seiji and YOSHINO, Akihiro and ITOH, Yoshito}, issue = {3}, journal = {土木学会論文集A1}, month = {Sep}, note = {日本における車両用防護柵は防護柵設置基準・同解説によって性能設計される.その中では,4つの安全性能以外にも,景観等への配慮が求められている.本論文では,新しい車両用防護柵の多目的な性能を実現するため,多目的関数を遺伝的アルゴリズムにより最適化することにより,安全性,経済性および景観性を同時に満足する性能照査型最適設計を行う手法を考案した.多目的関数のPareto集合解が,有意な解であることを部材の静的な有限変位弾塑性解析と防護柵への車両衝突シミュレーションによって実証し,また,景観に配慮した既製の橋梁用ビーム型防護柵と比較することによって,提案した新しい性能照査型最適設計法の有効性を確かめた., Japanese specifications of railings require minimization of the cost, landscape-friendly appearance and continuous flow in the road user's as well as the four basic performances. In this paper the optimum design method of new bridge railings using the genetic algorithm for the multi-purpose functions has been developed to obtain the Pareto solutions. They were confirmed the availability comparing with the existing railings satisfied all requirements of the specifications. The static and collision analyses of vehicle and railing finally certificated the efficiency and safety of the developed design method.}, pages = {389--408}, title = {多目的関数を用いた橋梁用ビーム型防護柵の性能照査型最適設計}, volume = {70}, year = {2014} }