@article{oai:nagoya.repo.nii.ac.jp:00021329, author = {松井, 隆幸 and 林, 勇吾 and 三輪, 和久 and 寺井, 仁 and MATSUI, Takayuki and HAYASHI, Yugo and MIWA, Kazuhisa and TERAI, Hitoshi}, issue = {176}, journal = {電子情報通信学会技術研究報告. HCS, ヒューマンコミュニケーション基礎}, month = {Aug}, note = {多人数における協同問題解決では,多様な観点を有する成員の間の相互作用を通して,個々の単独の活動によっては創造しなかった複数の観点を統合する新たな視点が創発される可能性が生まれる.本研究では,そのような集団内の相互作用の中でも,異なる視点を有する2つの立場が存在する状況で,かつそれぞれの立場に立つ成員の数の偏りにより,当該の集団内において両者の立場に優劣が生じている状況,いわゆる多数派,少数派が生じているような状況における集団内相互作用を検討した.林・三輪(2011)の課題を用いて行われた実験の結果,以下の2点が確認された.(1)多数派は,エゴセントリックな態度を作り出し,自分の視点へ固執した.(2)この要因により,多数派においては統合視点の創発が阻害され,統合視点は,多数派よりもむしろ少数派の方に生まれた., In this study, we investigated communication process between majority and minority in problem solving. We conducted a psychological experiment by constructing a situation where four participants of majority or minority engage in a rule discovery task with different perspectives. While solving the task, each of the participants confronts miscommunication about the other's perspective and had to manage to overcome this situation. The main results indicated that the minority enhanced the understanding of the partner's perspective than the majority did. Results of a comprehension test indicated that minority more actively reached the understanding of the partner's perspective than the majority did. Additionally, the majority more frequently drew an irrational figure in the comprehension test. This phenomenon was interpreted as the egocentrism of the majority.}, pages = {13--18}, title = {問題解決状況における多数派と少数派のコミュニケーション過程}, volume = {112}, year = {2012} }