@article{oai:nagoya.repo.nii.ac.jp:00021341, author = {梅原, 徳次 and UMEHARA, Noritsugu}, issue = {251}, journal = {電子情報通信学会技術研究報告 : EMD機構デバイス}, month = {Oct}, note = {スティックスリップを抑制するしゅう動面の開発のために、カーボンファイバーを束ねたカーボンファイバーブラシを作製した。その結果、静摩擦係数と動摩擦係数の比は、ほぼ1であり目的を達成した。しかし、カーボンファイバーブラシの比摩耗量が10^<-3>mm^3/Nmのオーダーであり大きいため、カーボンファイバーをループ状に束ねた新しいカーボンファイバーブラシを提案し、その摩擦摩耗特性を明らかにした.その結果、カーボンファイバーブラシの比摩耗量はファイバー側面において10^<-4>mm^3/Nmのオーダーであり,ファイバー端面における比摩耗量10^3mm^3/Nmのオーダーと比較して.1/10に小さくすることが可能であることが明らかとなった.また、ノレープ状カーボンファイバーブラシの動摩擦係数は,ファイバーが可擁性をもつ形態であるとき,静摩擦係数と動摩擦係数が同程度となることが明らかとなった., Carbon fiber is one of the candidates to make friction surface without coating. It is assumed that carbon fiber is consisted by carbon atoms, therefore, it is able to make sustainable friction surface without lubrication. However, the tribological property of carbon fiber is not so clear. In the case of carbon fiber edge slid, the wear amount was so much which can not be a candidate to high wear proof material, because of cutting wear had been taking place. From the view point of prevent cutting wear, we hypothesized carbon fiber side would be a candidate. To clarify the tribological property of carbon fiber brush, we conducted friction test between carbon fiber and aluminum alloy with different normal load. The carbon fiber was bind by jig and hexagon head bolt, and then it can contact its side. The carbon fiber brash showed almost same static friction coefficient IA, and kinetic friction coefficient μk,μs/μk was around 1.0 to 1.6. The specific wear rate of carbon fiber was around 10^<-4>mm^3/Nm that was larger than aluminum alloy.}, pages = {23--28}, title = {カーボンファイバーブラシの耐摩耗性の向上}, volume = {113}, year = {2013} }