@article{oai:nagoya.repo.nii.ac.jp:00021357, author = {河畑, 則文 and 宮尾, 克 and KAWABATA, Norifumi and MIYAO, Masaru}, issue = {350}, journal = {電子情報通信学会技術研究報告. IMQ, イメージ・メディア・クオリティ}, month = {Dec}, note = {今までに,映像の視覚疲労や映像酔いについて,多くの研究がなされてきた.一方で,近年の3D映像を視聴する機会の増加により,3D映像に関する疲労評価や画質評価が重要になってきている.今までに,性別や視力矯正,ユーザー体験を含む個人特性を考慮した3D映像の評価は具体的に行われていない.本稿では,まず,168名の評定者に対して,3D映像に関するアンケート調査を行った.次に,評定者の中の92名に対して,3種類の3Dディスプレイ(レンチキュラレンズ,偏光メガネ,アクティブシャッターメガネ)方式において,同一のCGコンテンツを提示した場合に,評価を行わせ,その結果を性別や年齢層別,視力矯正別に分けて,統計的に分析した., Many studies have been conducted concerning visual fatigue and visually induced motion sickness induced by watching video images. However, fewer studies have been done concerning the effects of watching 3D images. Until now, there have been no evaluations which considered the personal attributes, including sex, corrected eyesight, and user experience. In this paper, we carried out a questionnaire that asked questions of 168 subjects about their experience with 3D videos. Next, we carried out a 3D video evaluation for 92 subjects using three display types that showed the same computer graphics. The three display types included the lenticular lens, polarized glasses, and active shutter glasses methods. We analyzed statistically the results according to sex, age, and for corrected eyesight., IEICE Technical Report;IMQ2013-22}, pages = {27--32}, title = {3D映像の評価に関するアンケート結果の統計的分析}, volume = {113}, year = {2013} }